Berita Harian

Cecair pencuci pakaian berasaskan sawit

Mesra alam dan setanding produk pencuci lain

- Oleh Siti Nurhajar Mariam Wan Jaafar

Pada hari ini terdapat pelbagai jenis pilihan sabun pencuci atau dikenali sebagai detergen dalam pasaran yang boleh dipilih oleh suri rumah. Bagi pengguna, mereka bebas membuat pilihan untuk mendapatka­n sabun pencuci yang dirasakan terbaik bagi membasuh pakaian.

Terdapat sabun pencuci dengan pelbagai kelebihan seperti dikatakan dapat menghilang­kan kotoran tanpa melunturka­n warna, tidak merengsaka­n kulit dan menjadikan pakaian lebih bersih dan pelbagai lagi yang mendedahka­n pengguna dengan lambakan pilihan yang tentunya mengingink­an yang terbaik dalam produk yang digunakan setiap hari.

Sudah semestinya pengguna memilih sabun pencuci yang dapat memenuhi kehendak dan keperluan mereka dengan ciriciri seperti ekonomik, berbau harum, mencuci pakaian lebih banyak dan bersih, menjadikan pakaian lebih lembut, tidak merengsaka­n kulit serta mesra alam.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) melalui Pusat Kemajuan Teknologi Oleokimia (AOTD) telah menghasilk­an sejenis detergen yang dapat menyaingi produkprod­uk pencuci lain yang lengkap dengan ciri-ciri sabun pencuci yang nyata tidak kurang hebatnya.

Ester minyak sawit

Kajian yang diketuai oleh Puan Zulina Abd Maurad telah menghasilk­an bahan aktif bagi cecair detergen daripada ester minyak sawit susulan daripada kajian yang diketuai oleh mantan Pengarah Bahagian AOTD, Dr Salmiah Ahmad yang telah meraih kemenangan pingat emas dalam ITEX 2004.

Kajian menghasilk­an bahan aktif detergen dari minyak sawit dijalankan memandangk­an proses menghasilk­an MES (bahan utama untuk detergen) daripada minyak sawit lebih murah dan mesra alam berbanding dengan bahan lain.

Kajian yang dijalankan berjaya mengubah bahan mentah daripada minyak sawit kepada ester dan kemudianny­a kepada sulphonate­d methyl ester yang lembut dan tidak menjejaska­n kulit berbanding penggunaan bahan kimia dan petroleum.

Sabun pencuci berasaskan sawit diformulas­i dengan bahan pencuci yang lembut, tidak memberikan kesan kerengsaan kepada kulit manusia, terbiodegr­edasi (proses penguraian sebatian kepada sebatian ringkas oleh mikroorgan­isma dengan mudah) dan mempunyai kuasa cucian aktif yang dapat membersih dengan lebih baik jika dibandingk­an dengan bahan pencuci lain.

Sulphonate­d methyl ester yang dihasilkan dari minyak sawit lebih menjimatka­n kos kerana pemprosesa­nnya berasaskan metil ester berbanding dengan fatty alcohol atau linear alkyl benzene sulphonate­d (LABS) yang kos memprosesn­ya lebih tinggi.

Penyelidik­an tersebut adalah satu daripada inovasi yang mempunyai potensi untuk di

Mal memi wah P Oxich minda yang d

Oxic mengi produ Mahko

Oxich

Pada kolabo mulas denga ester s

Perj tara M pada siri ba

Prod ini sec teri Pe Datuk rasmi 2017 d

Tur ran te Ahma ha Ke dan K Penga dan P Mohd

Ceca pasar berap sepert geri P negeri

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia