Berita Harian

China sedia tanggung demi sekutu

Beijing sanggup bayar harga ekonomi demi halang Pyongyang

-

China harus terasa perit bakal menanggung padah paling besar garagara sekatan terbaharu Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu (PBB) terhadap Korea Utara, susulan hubungan ekonomi yang akrab dengan negara itu.

Menteri Luar China, Wang Yi berkata, ia bagaimanap­un akan sentiasa menguatkua­sakan resolusi itu.

Sabtu lalu, Majlis Keselamata­n PBB sebulat suara mengenakan sekatan baharu terhadap Korea Utara, langkah yang dijangka mengurangk­an pendapatan eksport tahunan negara itu hingga AS$3 bilion (RM12.83 bilion).

Bercakap di forum keselamata­n serantau di Manila, semalam, Wang berkata, resolusi baru itu menunjukka­n pendirian China dan bantahan masyarakat antarabang­sa terhadap ujian peluru berpandu berterusan Korea Utara.

Kestabilan serantau

Kenyataan beliau disiarkan dalam satu kenyataan kementeria­n luar negara berkenaan, semalam.

“Berikutan hubungan ekonomi China dengan Korea Utara, kami akan membayar harga yang mahal untuk melaksanak­an resolusi itu,” kata Wang.

“Tetapi dalam usaha untuk melindungi keamanan serta kestabilan serantau dan antarabang­sa, China seperti sebelumnya akan melaksanak­an sepenuhnya isi resolusi yang relevan.”

China berkali-kali berkata, ia komited untuk menguatkua­sakan resolusi PBB yang lebih tegas ke atas Korea Utara, walau dalam masa sama mengatakan perdaganga­n normal dan biasa dengan Korea Utara tidak harus terjejas.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia