Berita Harian

STI Knights juarai Sirkit Ragbi Bawah 16 tahun Johor

-

Batu Pahat: Sukan ragbi kini semakin popular dan mendapat tempat dalam kalangan pelajar sekolah di negara ini dengan Program Pembanguna­n Ragbi Negara (PPRN) yang diperkenal­kan menjadi platform berkesan ke arah melahirkan lebih ramai bakat baharu sukan itu.

Terbaharu, Pertanding­an Sirkit Ragbi Bawah 16 tahun peringkat Sekolah-sekolah Negeri Johor, yang bertujuan membudayak­an sukan ragbi diadakan di Kolej Vokasional, di sini, dijuarai Sekolah Menengah Kebangsaan

(SMK) Tun Ismail, di sini.

Pada kejohanan yang disertai 32 pasukan sekolah itu, SMK Tun Ismail yang juga dikenali sebagai STI Knights menewaskan SMK Bandar Mas dengan agregat 12-0, mengetepik­an SMK Bandar Seri Alam (10-0) dan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Muar (7-0), sebelum mara ke perlawanan akhir menentang SMK Seri Mersing.

Latihan intensif

Jurulatih pasukan berkenaan, Encik Ahmad Taufiq Abdul Rahani, berkata latihan intensif yang dijalankan hampir setiap hari, di samping pengalaman mengambil bahagian dalam pertanding­an besar ragbi sebelum ini, menjadi faktor pendorong kepada kejayaan itu.

“Kami menggunaka­n ilmu, pengetahua­n dan pengalaman ketika menentang pasukan ragbi Selangor, Negeri Sembilan, Perak dan Kuala Lumpur sebelum ini, bagi memantapka­n kemahiran dan penguasaan, terutama untuk menghadapi pertanding­an besar.

“Kejayaan ini bukan mudah untuk dikecapi, sebaliknya memerlukan komitmen dan kerjasama erat setiap ahli pasukan, selain komunikasi berkesan dalam membuat keputusan tepat di padang,” katanya kepada

BH Skor, baru-baru ini.

 ??  ?? Pasukan ragbi SMK Tun Ismail, Batu Pahat.
Pasukan ragbi SMK Tun Ismail, Batu Pahat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia