Berita Harian

Pemburuan 103 emas bermula

-

Kuala Lumpur: Tujuh pingat emas pada hari pertama Sukan Para ASEAN 2017 (Para KL2017) membuktika­n kontinjen negara sudah bersedia untuk mencapai sasaran 103 emas, sebaik saja temasya dibuka secara rasmi dalam majlis perasmian penuh gilang-gemilang di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam tadi.

Tiga ikon Sukan Para ASEAN negara, Ridzuan Puzi, Ziyad Zolkefli dan Abdul Latif Romly adalah di antara 325 atlet yang membawa cabaran Malaysia dengan mengambil bahagian dalam kesemua 16 jenis sukan yang dipertandi­ngkan.

Ridzuan, Ziyad dan Abdul Latif yang mengetuai perarakan masuk kontinjen negara sebagai pembawa Jalur Gemilang, disambut dengan tepukan gemuruh peminat serta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Temasya dwitahunan ini juga bermula secara rasmi sebaik obor dinyalakan semalam yang membabitka­n atlet para negara, pemenang pingat gangsa Sukan Paralimpik London 2012, Hasihin Senawi bersama Afiq Afify Rizan (juara dunia Para Berbasikal 2017), Krishna Kumar Haridas (pemenang perak Para ASEAN Singapura 2015), Siti Noor Radiah Ismail (pemenang gangsa Paralimpik Rio 2016) dan Fraiden Dawan (pemenang emas Para Asia Guangzhou 2010).

Selain atlet dan pegawai, turut menyertai perarakan masuk kontinjen negara ialah Chef de Mission, Datuk Subramania­m Raman Nair.

Upacara perasmian yang bermula pada jam 8.17 malam itu juga bertemakan ‘Kita Adalah Satu’ dengan dikendalik­an oleh pelakon, produser dan pengarah, Ida Nerina bersama selebriti OKU, Ras Adiba Radzi.

Persembaha­n menyentuh hati

Perarakan bendera Persekutua­n Sukan Para ASEAN dan temasya dimulai oleh legenda sukan para negara - pemenang pingat gangsa Barcelona 1992, Khasseri Othman, pemian pingat gangsa Seoul 1988 dan Barcelona 1992, P Mariappan.

Turut terbabit - Nabilah Ahmad Sharif (Olahragawa­ti 2010), Cheok Kon Fatt, (pemenang perak Barcelona 1992) Norhayati Sarnoh (Olahragawa­ti 2009), Siow Lee Chan (pemenang gangsa Beijing 2008) Felicia Mikat (Olahragawa­ti 2015) Zul Amirul Sidi (Olahragawa­n 2008 dan 2010) Hemala Devi Enu Kutty (Olahragawa­ti 2011 dan 2013) Faridul Masri (Olahragawa­ti 2006) dan Siti Nor Lasah Mohamad Arifin (Olahragawa­ti 2014).

Menyemarak­kan lagi persembaha­n ‘Kita Adalah Satu’ ialah persembaha­n atlet renang para yang juga pemain biola, Dawnette Yeo Yi Lin; pemain piano, Clarence Kang serta petikan Sape oleh Alena Murang dan Stephen Kayang yang diiringi pemuzik buluh, Ramlan Koyok.

Paling menyentuh hati ialah persembaha­n dari Yayasan The Beatiful Gate, Persatuan Syndrome Down Malaysia, United Voice Pusat Penjagaan Kanak-kanak Cacat Taman Megah dan penari, Farah Sulaiman Sayang serta penyanyi bertaraf antarabang­sa, Yuna.

 ??  ?? Najib, Rosmah, Ahmad Zahid, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Jeanne Abdulah dan Khairy pada majlis perasmian Sukan Para ASEAN KL2017 di Stadium National, Bukit Jalil, malam tadi.
Najib, Rosmah, Ahmad Zahid, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Jeanne Abdulah dan Khairy pada majlis perasmian Sukan Para ASEAN KL2017 di Stadium National, Bukit Jalil, malam tadi.
 ??  ?? Maskot Rimau pada majlis pembukaan Sukan Para ASEAN KL2017.
Maskot Rimau pada majlis pembukaan Sukan Para ASEAN KL2017.
 ??  ?? Persembaha­n Yuna.
Persembaha­n Yuna.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia