Berita Harian

Pemandu treler dituduh pandu secara berbahaya

-

Gua Musang: Seorang pemandu treler yang didakwa menyebabka­n kematian empat sekeluarga, termasuk bayi berusia 13 hari, didakwa di Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan memandu secara berbahaya.

Tertuduh, Ismail Mohammad Zain, 31, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Mohd Rosly Mohamed Nawi.

Mengikut pertuduhan, Ismail didakwa memandu treler jenis Hino bernombor pendaftara­n ACV 4932 dengan cara berbahaya sehingga menyebabka­n kematian pemandu dan penumpang kereta jenis Proton Wira.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Kilometer 52 Jalan Gua Musang-kuala Krai, di sini, jam 7.50 pagi, pada 29 September lalu.

Mangsa yang maut ialah Zainuddin Anuar, 30; isteri, Raizuamira Daud, 31; anak sulung mereka, Nur Annisa Sofea, 2, dan bayi, Zayyan Nazreel yang berusia 13 hari.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987 yang membawa hukuman penjara hingga 10 tahun serta denda maksimum RM20,000 jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Waffy Ismail, menawarkan jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin kepada tertuduh.

Kurangkan wang jaminan

Bagaimanap­un, Ismail yang tidak diwakili peguam memo- hon kepada mahkamah mengurangk­an wang jaminan itu dengan alasan dia perlu menanggung keluarga serta dua anak.

Mohd Rosly kemudian membenarka­n tertuduh diikat jamin sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 19 November depan sebagai tarikh sebutan semula.

Dalam kejadian itu, bayi berusia 13 hari antara empat maut dalam nahas membabitka­n sebuah kereta dan treler di Kilometer 52 Jalan Gua Musang-kuala Krai, di sini.

Keluarga berkenaan yang tinggal di Selangor dalam perjalanan pulang ke kampung di Pasir Mas sebelum kereta Proton Wira dipandu Zainuddin bertembung dengan treler membawa muatan beras.

 ??  ?? Ismail dihadapkan ke Mahkamah Majistret Gua Musang, semalam terhadap tuduhan memandu secara berbahaya.
Ismail dihadapkan ke Mahkamah Majistret Gua Musang, semalam terhadap tuduhan memandu secara berbahaya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia