Berita Harian

Gavin juara Taiwan Masters

-

Kuala Lumpur: Pemain golf profesiona­l Malaysia, Gavin Kyle Green menamatkan kemarau gelaran apabila merangkul kejuaraan Jelajah Asia di Taiwan Masters, semalam.

Pemain berusia 23 tahun itu yang hanya meraih naib juara sebanyak tiga kali musim ini, melakukan satu bawah par 71 untuk kelebihan dua pukulan ke atas empat pencabar terdekat pada pusingan akhir kejohanan itu yang berlangsun­g di Kelab Golf dan Country Taiwan.

Pencapaian­nya mencatat keseluruha­n sembilan bawah par 279 itu menyaksika­n dia membawa pulang hadiah wang tunai AS$160,000 (RM675,736), selain merampas kedudukan teratas dalam kedudukan Order of Merit Jelajah Asia daripada pemain Australia, Scott Hend.

Empat pemain di tempat kedua

Pendahulu semalaman, Juvic Pagunsan dari Filipina yang melakukan 74 pukulan, berkongsi di tempat kedua dengan tiga lagi pemain - Adilson Da Silva dari Brazil (69), Scott Vincent dari Zimbabwe (70) dan Keith Horne dari Afrika Selatan (71), dengan catatan tujuh bawah par 281.

Dua lagi pemain Malaysia – Ben Leong dan Nicholas Fung, masingmasi­ng berkongsi di tempat ketujuh dan ke-16, manakala pemain berpengala­man negara, Danny Chia menduduki tempat terakhir pada kejohanan berkenaan.

Gavin mendedikas­ikan kemenangan bermakna itu kepada datuknya, Gerald Green yang meninggal dunia akibat serangan jantung pada 20 September lalu, sambil memberitah­u mendiang banyak memainkan peranan memberi inspirasi kepadanya bagi mencapai kejayaan dalam sukan berkenaan.

“Sebelum ini saya sudah beritahu, ia sesuatu yang bermakna jika saya memenangi kejuaraan ini untuk beliau,” kata Gavin seperti dipetik dalam laman sesawang Jelajah Asia, www.asiantour.com.

 ??  ?? Gavin bersama trofi Jelajah Asia Masters, semalam. yang diraihnya di Taiwan
Gavin bersama trofi Jelajah Asia Masters, semalam. yang diraihnya di Taiwan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia