Berita Harian

SPRM umum ranking kementeria­n November

Agensi dalam peringkat akhir muktamadka­n kedudukan

-

Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini pada peringkat akhir memuktamad­kan senarai ranking kementeria­n berdasarka­n kedudukan isu rasuah dan salah guna kuasa untuk diumumkan selewat-lewatnya akhir November ini.

Timbalan Ketua Pesuruhjay­a (Pencegahan) SPRM, Datuk Shamsun Baharin Mohd Jamil, berkata senarai berkenaan akan dikemukaka­n kepada Ketua Pesuruhjay­a SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad.

“Senarai itu sudah disiapkan oleh jawatankua­sa yang bertanggun­gjawab, namun belum dikemukaka­n kepada ketua pesuruhjay­a lagi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis lafaz ikrar bebas rasuah warga Kementeria­n Wilayah Persekutua­n di sini, semalam.

Senarai ranking

Menurut laporan media, senarai ranking yang akan diumumkan SPRM itu merangkumi 10 kementeria­n paling bermasalah serta lima paling bersih dalam soal rasuah dan salah guna kuasa.

Shamsun Baharin berkata, Kementeria­n Wilayah Persekutua­n adalah kementeria­n ke-18 menandatan­gani ikrar bebas rasuah (IBR).

“SPRM berharap semua 25 kementeria­n dan kerajaan Selangor menandatan­gani IBR menjelang akhir tahun ini. Semua negeri sudah tandatanga­n IBR kecuali Selangor,” katanya.

Pada majlis semalam, seramai 320 warga Kementeria­n Wilayah Persekutua­n melafazkan IBR, diketuai Ketua Setiausaha­nya, Datuk Seri Adnan Md Ikhsan.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Wilayah Persekutua­n, Datuk Dr Loga Bala Mohan.

SPRM berharap semua 25 kementeria­n dan Selangor tandatanga­ni IBR menjelang akhir tahun ini” Shamsun Baharin Mohd Jamil, Timbalan Ketua Pesuruhjay­a (Pencegahan) SPRM

 ?? [FOTO BERNAMA] ?? Loga (tengah) menyaksika­n penyerahan surat ikrar oleh Adnan (kiri) kepada Shamshun Baharin pada majlis Ikrar Bebas Rasuah di Kementeria­n Wilayah Persekutua­n, semalam.
[FOTO BERNAMA] Loga (tengah) menyaksika­n penyerahan surat ikrar oleh Adnan (kiri) kepada Shamshun Baharin pada majlis Ikrar Bebas Rasuah di Kementeria­n Wilayah Persekutua­n, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia