Berita Harian

MARA utama pelajar cemerlang keluarga B40, M40

-

Kuala Lumpur: Majlis Amanah Rakyat (MARA) sentiasa mengutamak­an pelajar cemerlang daripada keluarga berpendapa­tan rendah (B40) dan berpendapa­tan pertengaha­n (M40) khususnya di luar bandar untuk melanjutka­n pengajian ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM).

Ketua Pengarahny­a, Datuk Azhar Abdul Manaf, berkata ia selaras dengan dasar penubuhan MRSM untuk memberi peluang pelajar Bumiputera di bandar dan luar bandar cemerlang mendapat pendidikan berkualiti.

Daripada 37,752 pelajar MRSM, pelajar luar bandar berjumlah 23,628 atau 63 peratus manakala bandar adalah 14,124 orang (37 peratus).

“Jumlah pelajar MRSM dalam kalangan keluarga B40 adalah 20,011 orang, manakala golongan M40 pula seramai 12,725 orang, sekali gus menjadikan jumlah peratusan pelajar kedua-dua kumpulan ini ialah 86 peratus.

“Justeru, dakwaan MRSM tidak mengutamak­an pelajar daripada keluarga berpendapa­tan rendah dan luar bandar serta lari matlamat penubuhan asal adalah tidak tepat,” katanya dalam kenyataan media semalam.

Dakwaan tak tepat

Azhar berkata, walaupun kaedah permohonan kemasukan ke MRSM menggunaka­n sistem dalam talian, MARA sentiasa membantu proses permohonan dan pengambila­n pelajar di luar bandar dan kawasan pedalaman.

Katanya, MARA mempunyai program khas yang mengutamak­an pelajar daripada golongan terbabit memasuki MRSM seperti mengadakan program jangkauan bersama sekolah luar bandar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia