Berita Harian

Kaka Azraff

-

Pernah menghasilk­an lima single duet antaranya, Bawaku Pergi dan Infiniti Cinta bersama Zizan Razak, Bukan Hal Aku dan Perjalanan (bersama

Menyelak kisah perjalanan seni selama lima tahun, Kaka Azraff barangkali mampu berbangga dengan pencapaian yang pernah dilakarnya. Bermula dengan Bawaku Pergi, kerjasaman­ya bersama Zizan Razak disusuli Infiniti Cinta, gadis kelahiran Klang, Selangor itu meniti laluan selesa apabila mempertaru­hkan Bukan Hal Aku, dua tahun lalu.

Lagu itu turut melayakkan Kaka bersaing pada kemuncak

sekali gus menyaksika­n anak saudara kepada Ratu Rock, Ella itu utuh dalam liga tersendiri. Namun, kemaraan Kaka seperti diuji apabila dua terbaru,

dan yang menampilka­n Awi Rafael gagal mengulangi pencapaian cemerlang Bukan Hal Aku.

Impak yang diharapkan tidak menyebelah­i, malah ada beranggapa­n auranya semakin tenggelam gara-gara tersilap percaturan dalam memilih genre lagu bersesuaia­n.

Akur karya yang dihasilkan tidak mampu menandingi Bukan

yang menjulang namanya, Kaka berkata, dia sentiasa mencuba dengan mencari sesuatu yang baharu dan segar supaya kehadirann­ya disedari.

“Saya tidak terkilan atau sedih, cuma sesekali terfikir mungkin apa yang diberikan itu belum memadai untuk terus menawan hati peminat. Saya akur, industri muzik sentiasa melalui putaran dan selera peminat juga berubah.

“Saya pernah melalui situasi itu ketika Bukan Hal Aku diperkenal­kan. Justeru, apabila beberapa percubaan terbaru tidak mampu mengulangi pencapaian lagu itu, saya tidak kecewa. Saya percaya semua itu hanya bersifat sementara.

“Apa yang penting, saya perlu mencari idea segar dan tampil dengan karya baharu untuk terus bertahan dalam industri,” katanya.

Tunggu masa kembali menyinar

Yakin masanya untuk kembali menyinar pasti menjelma, Kaka berkata, dia semakin teliti dalam pemilihan lagu. Baginya, lagu yang dihasilkan bukan sematamata untuk kepuasan diri, Kaka juga perlu mengimbang­i kehendak dan selera peminat.

Penyanyi berusia 28 tahun itu percaya, usaha tanpa mengenal erti putus asa akan membawanya kembali meniti laluan selesa.

 ?? [ FOTO NUR ADIBAH AHMAD IZAM / BH ] ?? Anugerah Juara Lagu Ke-30, Kasih Hal Aku
[ FOTO NUR ADIBAH AHMAD IZAM / BH ] Anugerah Juara Lagu Ke-30, Kasih Hal Aku
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia