Berita Harian

269 sekolah ditawar program PAV, PVMA

- BERNAMA

Kementeria­n Pendidikan menawarkan program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) bagi pelajar Tingkatan Satu hingga Tiga serta program Pendidikan Vokasional Menengah Atas (PVMA) mulai tahun lalu di 269 sekolah menengah kebangsaan terpilih.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P Kamalanath­an, berkata ia adalah sebahagian perancanga­n kerajaan dalam usaha melahirkan lebih ramai tenaga kerja berkemahir­an tinggi dan berdaya saing.

Masukkan elemen KBAT

“Antara strategi yang dilaksanak­an adalah dengan memasukkan elemen kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) secara eksplisit ke dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksira­n setiap mata pelajaran bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).

“Kementeria­n juga menawarkan mata pelajaran berasaskan kreativiti dan teknologi pada peringkat menengah atas.

“Murid berpeluang mengikuti mata pelajaran seperti Grafik Komunikasi Teknikal, Asas Kelestaria­n, Reka Cipta dan Sains Komputer,” katanya ketika sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat.

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Bung Moktar Radin (Bn-kinabatang­an) mengenai perancanga­n kementeria­n dalam menyediaka­n sekolah yang lebih memberi fokus dalam bidang kreatif dan teknologi bagi memastikan Malaysia mampu melahirkan lebih ramai tenaga kerja berkemahir­an tinggi dan berdaya saing.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia