Berita Harian

MB dirayu tinggalkan KFA

Ahmad Bashah diminta lepas jawatan elak terus jadi mangsa ejekan

- Oleh Noorazura Abdul Rahman

Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA), Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah dirayu untuk melepaskan jawatannya supaya sukan terbabit tidak terus dipolitikk­an pihak tertentu.

Ketua Pemuda UMNO Kedah, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin, berkata perkara itu penting bagi menjaga nama baik parti yang sering dijadikan kambing hitam oleh pihak tertentu bagi meraih simpati dan amarah politik.

Beliau yang juga Setiausaha Politik kepada Ahmad Bashah berkata, pihaknya merasa malu apabila seorang Menteri Besar yang yang banyak berkorban demi negeri dimalukan dan diejek sedemikian rupa.

“Tindakan segelintir penyokong Kedah sewaktu perlawanan akhir Piala Malaysia, Sabtu lalu adalah sesuatu yang tidak dapat diterima dan biadap

“Kenyataan ini adalah isyarat saya kepada beliau (Ahmad Bashah). Walaupun saya adalah Setiausaha Politiknya, namun saat beliau dimalukan dalam stadium, ia agenda melampau.

“Sudah tiba masanya perkara ini disuarakan dan jalan terbaik untuk saya memberitah­unya adalah melalui sidang media khas ini. Malah, sudah tiba masanya KFA dipimpin oleh individu yang tiada kaitan dengan politik,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Sidang media itu turut dihadiri 15 ketua Pemuda UMNO Bahagian di negeri ini.

Niat murni

Pada masa yang sama, Shaiful Hazizy berkata, semua pimpinan politik yang memegang jawatan dalam KFA turut perlu berbuat demikian agar persatuan itu boleh dipimpin oleh sesiapa saja yang layak.

“Agenda politik perlu dibersihka­n dalam bola sepak walaupun ahli politik berniat murni namun tujuan mereka sering disalah tafsir,” katanya.

Mengulas mengenai insiden Sabtu lalu, beliau berkata, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) perlu mengambil tindakan tegas kepada penyokong Johor Darul Ta'zim (JDT) yang sama sekali tidak menghormat­i lagu negeri Kedah ketika ianya dimainkan.

“FAM juga perlu menyiasat bagaimana sebuah kain rentang gergasi yang bersimbolk­an 'haters' dibawa masuk ke dalam stadium... Ia jelas menunjukka­n niat tidak baik pihak tertentu terhadap lagu kebangsaan negeri Kedah dan secara tidak langsung tidak menghormat­i kehadiran Sultan Kedah di pentas utama.

“Mungkin imej `haters’ terbabit bersifat umum, namun Pemuda UMNO Kedah ingin mempersoal­kan kenapa ia diturunkan sewaktu lagu negeri Kedah dinyanyika­n,” katanya.

 ??  ?? Ahmad Bashah mengiring Sultan Kedah, Tunku Sallehuddi­n Sultan Badlishah menyaksika­n final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, Sabtu lalu.
Ahmad Bashah mengiring Sultan Kedah, Tunku Sallehuddi­n Sultan Badlishah menyaksika­n final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, Sabtu lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia