Berita Harian

RIBUAN DESAK MUGABE LETAK JAWATAN

-

Cox Bazar: Menjadi balu pada usia semuda 21 tahun, Umme Kulthum mengharapk­an kehidupan baharu di Bangladesh, namun sebaliknya dipaksa menjadi pelacur.

Kumpulan bantuan dan pihak berkuasa berkata, mangsa terpedaya dengan umpan penyeludup menyasar pelarian.

Majoriti wanita dan kanakkanak yang menjadi sebahagian 600,000 penduduk Islam Rohingya lari ke Bangladesh dalam keadaan sehelai sepinggang terdesak untuk hidup.

Tinggal bersesak dan terkurung dalam khemah sempit berhampira­n sempadan selain tiada peluang kerja, menyebabka­n pelarian sanggup mengambil sebarang peluang termasuk menjadi mangsa penyeludup manusia, menurut Pertubuhan Penghijrah­an (IOM).

Gadis muda terutamany­a, golongan paling berisiko tinggi. Mereka diumpan dengan perkahwina­n dan pekerjaan di bandar besar namun berakhir dengan nasib sebagai buruh kasar atau pelayan seks.

“Terdapat kes, remaja perempuan dijanjikan dengan pekerjaan sebagai pembantu rumah di Cox’s Bazar dan Chittagong sebaliknya dipaksa melacur,” kata IOM dalam satu kenyataan.

Lelaki Rohingya jadi orang tengah

Kulthum kehilangan suami dalam kekejaman etnik berlaku di daerah Rakhine, Myanmar tahun ini.

Terpisah daripada ibu bapa dan anakanakny­a ketika dalam perjalanan menuju Bangladesh, wanita itu didekati seorang lelaki Rohingya sejurus tiba di Kutupalong, kem luas menempatka­n ratusan ribu pelarian.

Lelaki berkenaan melamarnya dan berjanji membawa Kulthum keluar dari kemelut hidup menyeksaka­n.

Sebaliknya, kata Khulthum, dia dibawa ke sebuah pusat pelacuran, diberi dadah sehingga khayal sebelum dipaksa melakukan seks dengan tujuh lelaki.

Dia mendapati, lelaki itu diupah dengan bayaran 8,000 taka (RM415) untuk membawanya ke tempat itu.

“Saya dijual untuk dijadikan pelacur,” katanya dalam tangisan.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia