Berita Harian

China bantu krisis Rohingya

-

China menawarkan bantuan meredakan krisis Rohingya susulan pertemuan pegawai Bangladesh diplomat tertinggi Beijing dengan harapan ia mampu memberi tekanan kepada Myanmar memangil semula ratusan ribu pelarian berkenaan.

Satu perbincang­an berhubung isu itu diadakan di antara Menteri Luar Bangladesh, AH Mahmood Ali dengan rakan sejawatan dari China, Wang Yi.

“Sebaik isu pengusiran warga Myanmar dibangkitk­an, Menteri Luar China menyatakan persetujua­n untuk membantu sekali gus berjanji tidak akan menyebelah­i manamana pihak,” kata Ali selesai sesi perbincang­an.

Dalam kenyataann­ya juga, beliau memetik ketegasan Wang mengenai kepentinga­n mengadakan dialog dan perundinga­n membabitka­n Bangladesh dan Myanmar berhubung isu itu.

China lindungi Myanmar

Begitupun, tiada butiran lanjut diberikan berkenaan langkah konkrit bakal diambil pihak Beijing.

Myanmar berdepan kemarahan antarabang­sa berikutan layanan buruknya terhadap Rohingya, namun China dikatakan amat melindungi negara berkenaan daripada kecaman.

Awal bulan ini, Majlis Keselamata­n Pertubuhan Bangsabang­sa Bersatu (PBB) terpaksa membatalka­n rancangan mengakhiri kemelut di Myanmar berikutan tentangan keras China.

Sementara itu, Ali menyertai Jerman, Sweden dan Jepun di samping ketua diplomatik Kesatuan Eropah, Federica Mogherini berkunjung ke kem pelarian terletak di bandar sempadan Cox’s Bazar, semalam. AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia