Berita Harian

Surat layang meningkat musim naik pangkat: SPRM

-

Kuantan: Hampir 90 peratus daripada surat layang diterima Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pahang bersifat tuduhan peribadi ketika musim naik pangkat.

Timbalan Pengarah Operasi SPRM Pahang, Ab Munien Ibrahim, berkata jumlah surat layang yang diterima meningkat setiap kali apabila ada jabatan atau agensi kerajaan melakukan proses kenaikan pangkat kakitangan masing-masing.

“Mungkin ada kakitangan jabatan atau agensi kerajaan tidak berpuas hati dengan mereka yang menerima kenaikan pangkat sehingga membuat surat layang untuk memburukka­n individu berkenaan,” katanya ketika berucap pada Majlis Lafaz dan Menandatan­gani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) Peringkat Pertubuhan Peladang Negeri Pahang (PASFA) di sini, semalam.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah Pembanguna­n Lembaga Pertubuhan Peladang Malaysia, Hamzah Bahari, dan Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah PASFA, Datuk Mustaffar Kamal Ab Hamid.

Beliau berkata, SPRM bagaimanap­un tetap menyiasat surat layang berkenaan dan akan mengambil tindakan jika ada asas dakwaan.

SPRM tetap siasat

“Kita akan pergi ke jabatan atau agensi kerajaan yang terbabit untuk buat siasatan. Kebanyakan surat layang ini dibuat oleh kakitangan jabatan berkenaan juga.

“Kebanyakan surat layang diterima adalah tidak betul. Bagaimanap­un ada yang betul dan siasatan tetap dijalankan bagi memastikan amalan rasuah dapat dicegah. Saya minta orang ramai, jika ada masalah berkaitan isu rasuah ini datang terus ke pejabat SPRM, jangan takut kepada kita,” katanya.

Ab Munien berkata, kira-kira 100 jabatan dan agensi kerajaan di negeri sudah menandatan­gani Ikrar Bebas Rasuah (IBR).

“Kita yakin lebih banyak agensi dan jabatan kerajaan di negeri ini akan melaksanak­an IBR dalam menangani gejala rasuah khususnya membabitka­n sektor awam,” katanya.

Sementara itu, Hamzah berkata, 236 pengerusi dan ahli jemaah pengarah daripada 23 Pertubuhan Peladang di negeri ini menandatan­gani IBR.

“Pahang negeri pertama menandatan­gani IBR dan kita akan laksanakan ikrar ini ke pertubuhan peladang di seluruh negara,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia