Berita Harian

Dana projek Tebatan Sungai Kedamaian RM50J

Peruntukan untuk Pelan Pusingan Kedua RMKE-11 bagi atasi banjir kilat di Kota Belut

-

Laporan Suzianah Jiffar dan Ryan Stanley

Kerajaan meluluskan peruntukan RM50 juta bagi melaksanak­an projek Tebatan Sungai Kedamaian dalam Pelan Pusingan Kedua, Rancangan Malaysia Ke-11 (RMKE-11) bagi menangani masalah banjir kilat di Kota Belud.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin, berkata projek itu kini dalam peringkat kajian nilai, manakala Rancangan Tebatan Banjir Sungai Gurong-gurong di daerah itu yang bernilai RM20 juta kini dalam peringkat tawaran dan akan dilaksanak­an dalam masa terdekat.

Di samping itu, katanya, kerja mengorek muara Sungai Abai di Kota Belud yang bernilai RM4.6 juta bagi mempercepa­tkan aliran air dari hulu ke laut sedang dilaksanak­an.

“Sebagai langkah jangka pendek, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah melaksanak­an projek mengorek mendapan pasir di kawasan tertentu dan rangkaian saliran bagi kawasan yang dikenal pasti untuk mempercepa­tkan aliran air surut di lokasi yang mudah mengalami banjir kilat,” katanya .

eliau menjawab soalan Edwin Bosi (Parti Anak NegeriKepa­yan) berhubung apakah tindakan terkini kerajaan untuk menangani banjir kilat di Kota Belud, Tuaran, Sepanggar dan Penampang pada persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, semalam.

Atasi banjir lumpur

Yahya yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, berkata JPS membelanja­kan hampir RM9 juta untuk melaksanak­an kerja kecil pemulihara­an di bawah Program Pasca Banjir dan Program Pemulihara­an Sungai Untuk Mengurangk­an Risiko Banjir, sejak gempa bumi pada tahun 2015 sehingga kini.

“Projek yang dibiayai kerajaan Persekutua­n itu adalah untuk mengurangk­an banjir lumpur di sepanjang Sungai Kedamaian hingga Sungai Abai.

“Ia membabitka­n hampir 30 kampung yang berada di laluan sungai antaranya Melangkap Baru, Gansurai, Botung Narinang, Rangalau, Kebayau, Menunggui, Siasai, Tamau Lilud, Pirasan, Menunggui, Siasai Kumpang dan Bobot.

“Bagi kawasan Sepanggar, beliau berkata, isu banjir akan dapat diatasi dengan pelaksanaa­n beberapa projek tebatan melalui peruntukan negeri dan Persekutua­n.

“Ini termasuk peruntukan kerajaan negeri bagi projek saluran Kota Kinabalu dengan kos RM15 juta untuk menaik taraf parit monsun sepanjang 1.2 kilometer dari Taman Bandar Sierra ke simpang jalan masuk ke Taman Putera Jaya.

Manfaat kepada pengguna jalan raya

“Projek ini dijangka mendatangk­an faedah kepada pengguna jalan raya kawasan berkenaan.

“Bagi peruntukan Persekutua­n pula, Projek Rancangan Tebatan Banjir Bandar Sierra dan Lembangan Sungai Telipok di Kota Kinabalu, telah diluluskan dalam Pelan Pusingan Kedua RMKE-11 dan akan dilaksanak­an dalam tempoh terdekat dengan kos RM20 juta,” katanya.

Yahya berkata, JPS juga melaksanak­an projek Pembanguna­n Lembangan Sungai Bersepadu Sungai Moyog, Sabah Pakej 1 dan Pakej 3 dengan kedua-dua projek akan memberi manfaat kepada penduduk Penampang dan Putatan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia