Berita Harian

Mengenali tanda kemurkaan Tuhan

-

Apalah erti hidup jika sentiasa dimurkai Allah SWT sedangkan Dia Maha Pengampun dan Penyayang.

Kehidupan orang beriman sentiasa berusaha menjauhi kemurkaan Allah SWT. Masalahnya, tidak semua sedar kehidupan dijalani berada dalam kemurkaan Tuhan atau sebaliknya.

Kekayaan, kemasyhura­n dan kedudukan tidak semestinya menunjukka­nnya tanda murka atau kasih sayang Allah.

Membuat kesimpulan secara simplistik sehingga menghukum seseorang dimurkai Allah, bakal membawa masalah lebih besar seperti fenomena tuduh-menuduh dan label-melabel, sekali gus merosakkan hubungan masyarakat.

Menurut al-quran, antara tanda paling zahir kemurkaan Allah ialah kufur dan syirik kepada Allah, memusuhi Nabi SAW termasuk ajaran mereka serta tidak segan berbuat maksiat, bahkan bermegah-megah dan mempromo- si kesyirikan dan kemaksiata­n. Firman Allah SWT:

(Surah Al-baqarah, ayat 61) Ingatlah syirik dan kufur kepada Allah SWT, mengejek-ejek ajaran nabi seperti dilakukan beberapa individu di negara kita adalah menempah kemurkaan Allah SWT.

Bahaya istidraj

Mempromosi ajaran syirik dan perkara yang jelas melanggar ajaran Nabi SAW seperti riba, arak, mendedahka­n aurat, membudayak­an rasuah dan pecah amanah sehingga menganggap­nya normal adalah perkara mengundang kemurkaan Allah SWT. Berdasarka­n kesimpulan ayat al-quran dan hadis, antara tanda kemurkaan adalah apabila Allah SWT membuka pintu rezeki, tetapi menutup pintu bersyukur kepada yang menikmati rezeki itu.

Nabi SAW bersabda dalam hadis Imam Ahmad: “Jika kalian menyaksika­n Allah SWT mengurniak­an nikmat dunia kepada seorang hamba yang melakukan maksiat dengan sesuatu yang disukainya maka sesungguhn­ya itu hanya istidraj.”

Kemudian Rasulullah SAW membacakan ayat: “Kemudian apabila mereka melupakan apa yang diperingat­kan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersuka ria dengan segala nikmat diberikan, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasak­an), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolonga­n).” (Surah Al-an’am, ayat 44)

Kufur nikmat

Ibnu Kathir memberi komentar terhadap ayat ini dengan mengatakan orang kufur dan mengingkar­i Tuhan, Allah SWT tetap mengurniak­an rezeki melimpah dan mencapai kehidupan mewah sehingga mereka lupa dan tidak tahu bersyukur. Allah SWT melewatkan balasan-nya sebelum menimpakan azab-nya. Iktibar yang wajib kita insafi ialah segala macam bentuk promosi kepada kufur dan syirik wajib disanggah. Allah SWT mengurniak­an kemewahan hidup selesa kepada negara ini, tetapi ia bukanlah menunjukka­n kita terselamat daripada kemurkaan Allah SWT.

Petunjuk terselamat ialah kita sedaya-upaya menyelamat­kan negara ini daripada syirik dan kufur, sekali gus bersatu menghalang semua bentuk kemungkara­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia