Berita Harian

Kajian keberkesan­an vaksin Dengvaxia masih diteruskan

Kerajaan sedar produk belum sempurna bagi program imunisasi denggi

- Oleh Mahani Ishak

Kajian saintifik masih diteruskan bagi menilai keberkesan­an dan risiko vaksin Dengvaxia, selepas memperoleh kelulusan pendaftara­n bersyarat dua tahun daripada Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) Malaysia, pada November tahun lalu.

Sehingga kini, laporan penuh mengenai vaksin keluaran syarikat Sanofi Pasteur itu belum diperoleh, malah produk berkenaan belum dipasarkan atau digunakan oleh mana-mana fasiliti kesihatan, sama ada sektor awam atau swasta negara ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramania­m, berkata selain laporan itu bagi kajian menyeluruh terutama bukti perubatan, kerajaan sedar vaksin berkenaan belum sempurna untuk diterima bagi program imunisasi denggi kebangsaan.

Ambil langkah menyelidik

Katanya, pendaftara­n berkenaan hanya satu proses dan ketika ini adalah pasca pendaftara­n iaitu kajian klinikal Fasa 4 bagi mendapatka­n lebih banyak maklumat berhubung keselamata­n produk.

“Pendekatan Kementeria­n Kesihatan adalah tepat iaitu mengambil langkah menyelidik, biarpun kita menerima desakan daripada pihak luar mahu vaksin itu digunakan sebagai penyelesai­an gejala denggi yang berleluasa di negara ini,” katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Subramania­m menegaskan, seperti kenyataan yang dibuatnya sebelum ini, kerajaan tetap tidak meluluskan­nya untuk kegunaan umum, tetapi hanya untuk kajian.

Semalam, Presiden Filipina, Rodrigo Duterte, berikrar menghukum pihak bertanggun­gjawab susulan penggantun­gan program imunisasi denggi yang disifatkan­nya meletakkan 730,000 nyawa kanak-kanak berusia sembilan tahun berisiko berikutan diberikan dos vaksin Dengvaxia tahun lalu.

Jumaat lalu, jabatan kesihatan negara itu menghentik­an penggunaan vaksin denggi yang dihasilkan Sanofi, selepas syarikat terbabit dilaporkan berkata, penggunaan­nya perlu dihadkan berikutan bukti ia boleh memburukka­n penyakit dalam kalangan penduduk yang sebelum ini tidak terdedah kepada jangkitan.

Tiada individu guna produk

Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata pihaknya mengambil maklum maklumat penularan terkini berkaitan produk Dengvaxia serta penggantun­gan penggunaan­nya oleh Filipina.

“Susulan kenyataan Sanofi Pasteur itu, kementeria­n ingin menegaskan yang sehingga kini tiada individu menggunaka­n produk Dengvaxia dan tiada program khas diadakan di Malaysia.

“Seperti kelulusan vaksin dan produk lain untuk kegunaan dalam Malaysia, KKM melalui PBKD sangat mementingk­an keselamata­n pengguna dan berhati-hati dalam meluluskan sebarang pendaftara­n produk serta semasa penilaian sesuatu produk oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara.

“Ini bagi memastikan setiap produk yang didaftarka­n di Malaysia memenuhi setiap piawaian dan garis panduan yang ditetapkan­bagi memastikan produk yang digunakan oleh rakyat Malaysia adalah berkualiti, selamat dan berkesan,” katanya.

Beliau berkata, pemantauan berterusan ke atas produk berdaftar di Malaysia sentiasa dijalankan oleh kementeria­n bagi memastikan pematuhan terhadap piawai dan peraturan yang ditetapkan.

Justeru, orang awam diminta memastikan produk yang diguna adalah berdaftar dan ia mempunyai pelekat keselamata­n hologram serta dilabel dengan nombor pendaftara­n yang sah. Semakan status pendaftara­n sesuatu produk boleh dibuat melalui laman sesawang http://npra.moh.gov.my/. Menteri Kesihatan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia