Berita Harian

KL destinasi ke-10 paling kerap dikunjungi pelancong

-

Putrajaya: Kuala Lumpur menduduki tempat ke-10 dalam senarai bandar raya yang menerima kedatangan pelancong asing tertinggi.

Ia terkandung dalam laporan Top 100 City Destinatio­ns Ranking 2017 terbitan Euromonito­r Internatio­nal.

Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan berkata, kejayaan itu hasil usaha kerajaan mempromosi Malaysia serta melonjakka­n Kuala Lumpur sebagai destinasi tarikan pelanconga­n utama dunia.

Keputusan menjadikan Jalan Bukit Bintang dan kawasan sekitar, termasuk Jalan Alor sebagai pusat beli-belah terkenal dan moden membuahkan hasil apabila bilangan pengunjung bertambah secara mendadak dan setaraf dengan pusat beli-belah terkenal di dunia seperti Oxford Street di London, Shinjuku di Tokyo dan Tsim Sha Tsui di Hong Kong.

“Sebagai destinasi beli-belah terkenal, Kuala Lumpur menjadi tumpuan pelancong antarabang­sa dengan menawarkan harga berpatutan, menyediaka­n infrastruk­tur yang mesra pelanggan dan sistem pengangkut­an awam yang efisien,” kata kementeria­n dalam kenyataan di sini, semalam.

Infrastruk­tur moden

Kementeria­n itu berkata Kuala Lumpur berkembang daripada sebuah penempatan perlombong­an dan kini muncul sebagai kota raya yang pesat maju dengan kemudahan infrastruk­tur dan sistem pengangkut­an serta komunikasi moden.

Selain itu, Kuala Lumpur juga menawarkan banyak tarikan dan keunikan lain termasuk Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas dan Bangunan Sultan Abdul Samad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia