Berita Harian

57 atlet Perak terima insentif

Seramai 23 atlet Sukan Para ASEAN turut diraikan Sultan Nazrin

- Oleh Balqis Jazimah Zahari

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan menyampaik­an Skim Insentif Kemenangan Atlet Negeri Perak serta menghadiri Program Satu Pingat, Satu Pokok Sukan SEA dan Para ASEAN Kuala Lumpur 2017 di Bulatan Meru Amanjaya, semalam.

Seramai 57 atlet Perak yang mewakili negara pada keduadua temasya itu diraikan pada majlis berkenaan.

Selain menyampaik­an insentif, Sultan Nazrin turut berkenan menyaksika­n sebahagian atlet menanam anak pokok di pekarangan bulatan itu.

Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim turut berkenan berangkat ke majlis berkenaan.

Turut mengiringi, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir; Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk M Saravanan; Yang Dipertua Dewan Negeri, Datuk S Thangasvar­i; Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan dan Pengerusi Jawatankua­sa Sumber Manusia, Belia dan Sukan negeri, Datuk Shahrul Zaman Yahya.

Perak lahirkan atlet dunia

Sementara itu, Shahrul Zaman ketika berucap pada majlis itu berkata, program Skim Insentif Kemenangan Atlet Negeri Perak itu dicetuskan sendiri ideanya oleh Sultan Nazrin.

Beliau percaya ia mampu menjadi menjadi suntikan semangat dan faktor motivasi kepada atlet serta pelatih kontinjen negeri dalam Sukan Malaysia (SUKMA) di bawah program Kita Juara 2018 dan Program Podium Perak (P3).

“Semoga visi, misi dan objektif kita untuk menjadi juara SUKMA tahun hadapan akan menjadi kenyataan,” katanya.

“Daripada 57 atlet Perak yang menerima insentif , seramai 21 atlet adalah penyumbang pingat emas, sembilan perak dan sembilan gangsa pada Sukan SEA yang lalu,” katanya.

Selain itu, katanya, seramai 23 atlet Sukan Para ASEAN turut diraikan dan daripada jumlah berkenaan, 11 atlet adalah penyumbang emas, tujuh perak dan sembilan lagi gangsa.

“Kesemua kejayaan ini jelas menunjukka­n negeri Perak dari dahulu hingga kini berupaya dan akan terus melahirkan atlet bertaraf dunia,” katanya.

 ?? [FOTO MUHAIZAN YAHYA/BH] ?? Sultan Nazrin menyampaik­an Insentif Kemenangan kepada atlet akuatik di Ipoh, semalam.
[FOTO MUHAIZAN YAHYA/BH] Sultan Nazrin menyampaik­an Insentif Kemenangan kepada atlet akuatik di Ipoh, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia