Berita Harian

Kejatuhan saham Wall Street pengaruhi pelabur

-

turun 0.4 peratus, tetapi bersedia untuk memperoleh 0.8 peratus untuk minggu ini.

Saham China merosot, dengan indeks Shanghai Composite turun 0.8 peratus dan indeks CSI300 turun 1.1 peratus.

Indeks saham Nikkei Jepun mengakhiri dagangan 0.6 peratus lebih rendah pada tahap paling rendah dalam tempoh lebih daripada seminggu, dengan firma mudah alih memperluas­kan jualan terhadap kebimbanga­n persaingan yang meningkat.

Keyakinan perniagaan pengeluar besar Jepun bertambah baik untuk suku kelima berturut-turut dalam tiga bulan hingga Disember dengan mencecah paras tertinggi 11 tahun.

“Nikkei turun pada sesi petang, sebahagian besarnya pada pembelian yang diketuai niaga hadapan,” kata pakar ekonomi kanan di Sumitomo Mitsui Trust, Ayako Sera.

“Tetapi sentimen serantau masih rapuh, yang akan mengehadka­n peningkata­nnya,” katanya.

Pada Khamis, jualan runcit AS meningkat lebih tinggi daripada yang dijangkaka­n pada bulan November.

Fed menaikkan kadar faedah pada Rabu tetapi meninggalk­an kadar bagi tahun akan datang tidak berubah walaupun penggubal dasar menjangka ia bakal melompat jangka pendek dalam pertumbuha­n ekonomi AS dari pemotongan cukai yang dicadangka­n oleh pentadbira­n Trump.

“Pergerakan Fed minggu ini sebahagian besarnya dianggap sebagai kenaikan dovish,” kata ketua pegawai pelaburan kumpulan pelanggan bank swasta AS di Helena, Montana, Bill Northey.

Wall Street pada Khamis, indeks saham utama AS jatuh, dengan S&P 500 turun paling banyak dalam sebulan, kerana pelabur bimbang terhadap kemungkina­n sekatan terhadap penarikan balik cukai Republikan mengimbang­i data.

Indeks dolar, yang menjejaki dolar AS berbanding sekumpulan enam mata wang saingan, naik 0.1 peratus pada 93.570, turun 0.3 peratus untuk minggu ini.

Dolar merosot 0.1 peratus berbanding yen kepada 112.26, turun 1 peratus untuk minggu ini, dan bergerak jauh dari satu bulan tertinggi pada 113.75 yen yang disentuh pada hari Selasa.

Euro stabil pada AS$1.1782. Sterling stabil pada AS$1.3437. Bank of England juga meninggalk­an kadar faedah tidak berubah pada Khamis, seperti yang dijangkaka­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia