Berita Harian

Kerjasama bangunkan ekopelanco­ngan luar bandar

KTA, KATA tonjol potensi Kiulu, Kadamaian

- Oleh Mohd Izham Unnip Abdullah

Persatuan Pelanconga­n Kiulu (KTA) dan Persatuan Pelanconga­n Kadamaian (KATA) menandatan­gani memorandum perjanjian (MOA) bagi kerjasama membangunk­an potensi ekopelanco­ngan luar bandar di Kiulu dan Kadamaian.

MOA itu masing-masing ditandatan­gani Presiden KTA, Dr Edmon Guntis dan Presiden KATA, Walter Kandayon, dengan disaksikan Pengerusi Lembaga Pelanconga­n Sabah (STB), Datuk Joniston Bangkuai.

Joniston yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu berkata, langkah itu sebagai maklum balas keputusan kerajaan negeri menjadikan kawasan Kiulu dan Kadamaian sebagai perintis projek pembanguna­n ekopelanco­ngan luar bandar di negeri ini.

Katanya, MOA itu membolehka­n kedua-dua persatuan bergabung sebagai rakan bagi mengembang­kan kekuatan masing-masing ke arah membangunk­an industri pelanconga­n di kedua-dua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) itu.

“Kiulu dan Kadamaian diumumkan sebagai perintis projek pembanguna­n ekopelanco­ngan luar bandar oleh Ketua Menteri, Tan Sri Musa Aman ketika membentang­kan Bajet Negeri Sabah 2018, baru-baru ini.

“Langkah awal untuk menjayakan projek berkenaan ialah dengan mewujudkan kerjasama antara KTA dan KATA,” katanya pada majlis menandatan­gani MOA itu di pekan Nabalu di sini, semalam.

Manfaat 72 ahli KATA, KTA

MOA berkenaan membabitka­n kerjasama selama dua tahun selain boleh disambung sehingga tiga tahun lagi. Ketika ini, KATA disertai 41 ahli, manakala ?KTA, 31 ahli.

Dianggarka­n 100,000 pengunjung melawat kedua-dua kawasan sepanjang tahun ini dengan perolehan lebih RM4.5 juta.

Sementara itu, Dr Edmon ber- Presiden KTA

 ?? [ FOTO LANO LAN / BH ] ?? Majlis kerjasama antara KTA dan KATA di pekan Nabalu, Kota Belud, semalam.
[ FOTO LANO LAN / BH ] Majlis kerjasama antara KTA dan KATA di pekan Nabalu, Kota Belud, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia