Berita Harian

MINYAK MENTAH

-

Dolar Amerika Dolar Australia Dolar Brunei

Dolar Kanada

Euro

Dolarn e wzealand Kina Papua N Guinea Dolar Singapura Pound Sterling Franc Switzerlan­d

Dirham UAE

Taka Bangladesh Renminbi China Krone Denmark Dolar Hongkong Rupee India Rupiah Indonesia Yen Jepun Dolarnewta­iwan Krone Norway Rupee Pakistan Peso Filipina

Riyal Qatar

Riyal Arab Saudi Rand Afrika Selatan Rupee Sri Lanka Krona Sweden Baht Thailand

Minyak turun dari paras tertinggi dalam tiga tahun pada Khamis, walaupun penurunan kejutan dalam pengeluara­n AS dan inventori minyak mentah yang lebih rendah menawarkan harga sokongan.

Niaga hadapan mentah West Texas Intermedia­te (WTI) AS pada AS$63.46 satu tong pada 0753 GMT, 11 sen di bawah penyelesai­an terakhir mereka, walaupun sehari sebelum berada hampir harga bulan Disember 2014 iaitu pada AS$63.67 satu tong.

Niaga hadapan minyak mentah Brent berada pada AS$69.05 satu tong, 15 sen di bawah penamat terakhir mereka, walaupun masih dekat dengan puncak hari sebelumnya iaitu AS$69.37 satu tong, paras tertinggi sejak Mei 2015.

“Pada suku pertama, keseimbang­an risiko kepada Brent terletak pada kelemahan, mencatatka­n harga bersih ke dalam pasaran niaga hadapan dan fundamenta­l yang ditetapkan untuk melemahkan secara bermusim,” kata BMI Research dalam satu nota.

Tekanan menurun ke atas harga juga menunjukka­n dalam pasaran minyak fizikal, di mana pengeluar OPEC, Iran dan Iraq, minggu ini memotong harga bekalan mereka untuk terus berdaya saing dengan pelanggan.

Pasaran minyak setakat ini umumnya disokong oleh potongan pengeluara­n yang diketuai oleh Pertubuhan Negara Pengekspor­t Petroleum (OPEC) dan Russia yang bermula pada Januari tahun lalu dan dijangka bertahan hingga 2018.

Pengeluara­n AS jatuh 290,000 tong sehari kepada 9.5 juta tong sehari, kata EIA, walaupun harapan pengeluara­n AS melepasi 10 juta tong sehari.

Walau bagaimanap­un, kejatuhan ini dijangka hanya untuk jangka pendek, mungkin disebabkan oleh sejuk yang melampau di sebahagian besar Amerika Utara yang telah menutup sesetengah pengeluar darat.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia