Berita Harian

Bahasa Jatti Meirek diancam kepupusan

-

Miri: Bahasa Jatti Meirek di Sarawak dikategori­kan antara bahasa etnik di dunia yang sedang diancam kepupusan.

Presiden Persatuan Jatti Meirek Miri, Datuk Abdullah Abdul Rahim, berkata Jattie Meirek adalah bahasa etnik asal suku kaum paling awal berhijrah ke Miri dan kini semakin kurang dituturkan.

Beliau berkata, masalah itu wujud disebabkan banyak etnik Jatti Meirek di negeri ini sudah mengamalka­n perkahwina­n campur dengan kaum lain.

“Situasi ini, menyebabka­n bahasa asal etnik Jatti Meirek tidak banyak digunakan dalam pertuturan seharian,” katanya pada majlis Makan Malam Amal Jatti Meirek 2018 di sini, semalam.

Majlis itu dihadiri Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg.

Abdullah berkata, untuk mengekalka­n keunikan bahasa etnik Sarawak itu pupus, Persatuan Jatti Meirek Miri merancang menerbit dan mencetak lebih banyak suku kata bahasa terbabit untuk rujukan generasi akan datang.

Beliau berkata, sebuah buku terjemahan bahasa Jatti Meirek kepada bahasa Malaysia sudah pun diterbitka­n, namun jumlahnya terhad hanya 500 unit.

“Tahun ini kita akan tambah penerbitan dan mengedarka­n buku berkenaan secara percuma kepada individu yang berminat,’ katanya.

Beliau berkata, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka juga diminta membantu menerbitka­n kamus bahasa Jatti Merek bagi memudahkan bahasa itu dipelajari generasi muda.

 ?? [FOTO KANDAU SIDI/BH] ?? Abang Johari menyampaik­an sumbangan kepada wakil pertubuhan pada Majlis Makan Malam Amal Jatti Meirek 2018 di Miri, semalam.
[FOTO KANDAU SIDI/BH] Abang Johari menyampaik­an sumbangan kepada wakil pertubuhan pada Majlis Makan Malam Amal Jatti Meirek 2018 di Miri, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia