Berita Harian

Konsert tiga dekad Ruth Sahanaya di DFP

-

Tiga dekad berada dalam belantara muzik Nusantara, penyanyi Indonesia, Ruth Sahanaya, bakal meraikan 30 tahun pembabitan­nya di dunia seni bersama sebuah konsert istimewa yang akan diadakan di pentas berprestij, Dewan Filharmoni­k Petronas (DFP).

Konsert

pada 21 Mac depan, jam 8.30 malam, itu bakal menyaksika­n Ruth menyampaik­an lagu malar segar dan terbarunya, termasukla­h

dan

segmen kegemarann­ya.

di samping untuk penyanyi

Sering wakili negara

Menyorot kembali sejarah pembabitan­nya dalam bidang seni, Ruth memulakan kerjayanya pada lewat 1980an dan namanya mula meledak di negara ini dengan lagu Kaulah Segalanya.

Penyanyi bertaraf diva ini melakar kedudukan yang kukuh dalam arena muzik Indonesia dan Asia. Beliau juga sering terpilih sebagai wakil negaranya ke festival muzik antarabang­sa dan memenangi beberapa anugerah berprestij dalam bidang muzik.

Antara kejayaan dilakarkan olehnya adalah apabila terpilih untuk menyanyi pada upacara pembukaan Sukan SEA ke19 di Jakarta pada 1997.

Ruth atau lebih akrab disapa Uthe ini juga mempunyai rekod portfolio yang cukup cemerlang, antaranya menjadi tetamu jemputan konsert Mario Frangoulis di dewan ikonik Herodes Atticus, Acropolis di Athens, Greece, pada 2002 dan berpeluang membuat persembaha­n bersama penyanyi R&B Amerika, Eric Benet, serta peniup saksofon, Jeff Kashiwa.

 ??  ?? DFP
hits
Kaulah Segalanya, Memori, Selamanya, Merenda Kasih, Ingin Kumiliki Keliru, tribute
DFP hits Kaulah Segalanya, Memori, Selamanya, Merenda Kasih, Ingin Kumiliki Keliru, tribute
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia