Berita Harian

RATU NAGA BERI KETERANGAN EMPAT JAM

Wanita sebar video palsu isu pengundi Bangladesh

- Oleh Nur Afiradina Arshad bhnews@bh.com.my

Seorang wanita dikenali sebagai ‘Ratu Naga’ atau nama sebenarnya Syarul Ema Rena Abu Samah diambil keterangan selama empat jam oleh pegawai Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) di Pejabat Siasatan Jenayah Komersial, Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya di sini, semalam.

Syarul Ema hadir bersama dua peguamnya sebelum diambil keterangan berhubung video membabitka­n isu pengundi warga Bangladesh jam 10 pagi semalam.

Menurut kenyataan dikeluarka­n SKMM, pihaknya mengeluark­an notis kepada wanita itu melalui suaminya untuk tampil pagi semalam, memberi keterangan.

Gagal kesan suspek di rumah

“Ini berikutan usaha mengesanny­a gagal dalam serbuan dilakukan di rumahnya di Jalan Klang Lama di sini, kelmarin.

“Wanita itu dipanggil susulan kenyataan Ketua Pegawai Operasi SKMM, Datuk Dr Mazlan Ismail semalam, yang memaklumka­n pihaknya akan memanggil beberapa individu bagi mengenal pasti penyebaran video membabitka­n isu pengundi warga Bangladesh.

“Syarul Ema hadir di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Petaling Jaya bagi memberi keterangan yang berlangsun­g selama empat jam dan kes ini akan dirujuk kepada Pejabat Timbalan Pendakwa Raya,” katanya.

Difahamkan kes itu disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Terdahulu, suspek yang menggunaka­n akaun ‘Ratu Naga’ memuat naik satu video palsu berhubung warga asing yang diberi kad pengenalan sebelum ia tersebar semula dalam media sosial.

Suspek yang menggunaka­n akaun ‘Ratu Naga’ memuat naik satu video palsu berhubung warga asing yang diberi kad pengenalan sebelum ia tersebar semula dalam media sosial” Kenyataan SKMM

 ??  ??
 ??  ?? Syarul Ema Rena Abu Samah
Syarul Ema Rena Abu Samah

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia