Berita Harian

Masjid Alwi, Penang Free School tapak warisan

-

Kuala Lumpur: Masjid Alwi di Kangar, Perlis dan bangunan Penang Free School di Georgetown, Pulau Pinang, diwartakan sebagai tapak warisan negara.

Notis penetapan tapak sebagai tapak warisan bertarikh hari ini, menyatakan penetapan terbabit dibuat mengikut perenggan 27(2)(a) Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645).

Menurut Pesuruhjay­a Warisan, Datuk Dr Zainah Ibrahim, tiada sebarang bantahan diterima pihaknya terhadap penetapan itu.

“Bahawasany­a keizinan pihak berkuasa negeri mengikut Seksyen 30 Akta diperoleh pesuruhjay­a bagi penetapan itu.

“Maka oleh yang demikian, pada menjalanka­n kuasa yang diberikan oleh perenggan 31(2)(a) Akta, pesuruhjay­a menetapkan tapak itu sebagai tapak warisan,” katanya.

Dibina 1931

Lot 1214 Masjid Alwi dan lot 2738 Seksyen 6, Penang Free School masing-masing kepunyaan pihak berkuasa negeri Perlis dan Pesuruhjay­a Tanah Persekutua­n.

Masjid Alwi dibina pada 1931 dengan perbelanja­an bagi pembinaan sebanyak RM64,684.00 dan dibuka dengan rasminya pada Februari 1933.

Kos pembinaan ditanggung melalui kutipan wang zakat dan fitrah, derma daripada pegawai kerajaan beragama Islam dan saudagar Islam serta peruntukan daripada kerajaan Negeri Perlis.

Penang Free School yang terletak di Church Street, Pulau Pinang adalah sekolah pertama di Malaysia yang dibuka dengan rasminya pada 20 Oktober 1816.

Sekolah ini mempunyai 25 murid ketika mula dibuka.

 ??  ?? Masjid Alwi diwarta tapak warisan negara.
Masjid Alwi diwarta tapak warisan negara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia