Berita Harian

MINYAK MENTAH

-

Harga minyak Amerika Syarikat (AS) meningkat untuk tiga hari berturuttu­rut pada Jumaat lalu, susulan kajian menunjukka­n kepatuhan tinggi dalam langkah mengurangk­an bekalan minyak oleh Pertubuhan Nega

(OPEC) dan Russia. Niaga hadapan minyak mentah AS Wes Texas Intermedia­te (WTI) meningkat 32 sen atau 0.5 peratus, kepada AS$66.12 satu tong pada 0108 GMT.

Penanda aras minyak mentah Brent berada pada AS$69.77 satu tong, naik 12 sen berbanding AS69.65 satu tong sebelum ini.

Kajian Reuters menunjukka­n pengeluara­n minyak OPEC meningkat pada Januari, daripada paras rendah lapan bulan susulan pengeluara­n lebih tinggi dari Ni

dan Arab Saudi untuk mengimbang­i penyusutan dan kepatuhan tinggi terhadap langkah untuk mengurangk­an bekalan minyak mentah.

Kajian menunjukka­n OPEC mengeluark­an 32.4 juta tong seharu (bpd) pada Januari, meningkat 100,000 bpd daripada Disember.

Jumlah keseluruha­n pengeluara­n bulan lalu disemak semula kira-kira 110,000 bpd kepada paras terendah sejak April 2017.

Bagaimanap­un, kajian itu mendapati, kepatuhan pe

minyak, termasuk dalam perjanjian untuk mengurangk­an bekalan, me

kepada 138 peratus daripada 137 peratus pada Disember, menyatakan ko mitmen tidak berubah wa laupun harga minyak men

paras tertinggi sejak 2014.

“Ia menggarisk­an komitmen kartel terbabit dan Russia untuk terus mengawal harga minyak,” kata Ketua Strategi Pasaran di Axi-trader, Greg Mckenna.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia