Berita Harian

JKM cari waris budak 3 tahun bantu daftar kelahiran

-

Kuala Kubu Bharu: Waris kepada seorang kanak-kanak perempuan yang pernah dibuang di Ampang Pecah, di sini, tiga tahun lalu, diminta tampil bagi membantu urusan pendaftara­n kelahiran kanak-kanak itu.

Kanak-kanak tanpa identiti itu yang kini berusia tiga tahun, ditemui seorang lelaki India di luar pagar rumahnya pada pagi 26 Jun 2015.

Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Selangor, Abdul Razak Aziz, berkata ketika ditemui tiga tahun lalu, kanak-kanak itu lengkap berpakaian serta dibalut kain batik dan diletakkan di atas beg pakaian berwarna hijau.

Di bawah jagaan JKM

Beliau berkata, sebuah beg berisi lima pasang baju, lampin, dua botol susu dan duit sebanyak RM10 juga diletakkan bersama bayi itu.

Katanya, kanak-kanak itu kini berada di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Ketika ditemui, bayi itu dianggarka­n berusia antara lima hingga tujuh hari berdasarka­n tali pusatnya yang sudah kering dan dalam keadaan sihat serta disahkan oleh pihak doktor tiada sebarang penyakit.

“Kami berusaha mengesan waris kanakkanak ini untuk menguruska­n pendaftara­n lewat kelahiran,” katanya.

Sehubungan itu, pihaknya meminta kerjasama orang ramai untuk mengesan waris kanak-kanak berkenaan dan memaklumka­n kepada Pejabat JKM Daerah Hulu Selangor di talian 03-60641430.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia