Berita Harian

Azizulhasn­i sokong bida Piala Dunia

- Oleh Fadhli Ishak

Juara keirin dunia Azizulhasn­i Awang menyokong penuh keputusan Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) untuk membida penganjura­n siri Piala Dunia Trek UCI bagi musim 2019-2020.

Menurut Azizul, penganjura­n salah satu pusingan dalam siri berkenaan akan memberi manfaat kepada negara memandangk­an Malaysia kini mempunyai Velodrom Nasional di Nilai yang mampu menganjurk­an kejohanan bertaraf dunia itu.

Malaysia belum pernah menjadi tuan rumah siri Piala Dunia sebelum ini tetapi pernah menganjurk­an siri Piala Dunia Klasik di Velodrom Rakyat, Ipoh pada musim 2000-2001.

“Ia (penganjura­n Siri Piala Dunia) akan menjadi pencapaian bersejarah buat kita. Kita pernah menganjurk­annya (Klasik) sebelum ini tapi ketika itu di velodrom terbuka di Ipoh,” kata Azizul.

“Kali ini kita mempunyai Velodrom Nasional yang mempunyai fasiliti kelas dunia jadi mengapa tidak. Ia akan menjadi pencapaian membanggak­an buat negara.

“Menganjurk­annya akan membantu mempromosi Malaysia, mempromosi velodrom kita dan pada masa sama mencetus minat dalam kalangan rakyat tempatan serta membantu pembanguna­n berbasikal trek.”

Kanada cadang berlatih di Nilai

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar kelmarin mengesahka­n Malaysia akan membida untuk menjadi tuan rumah kepada salah satu pusingan dalam siri kejohanan itu.

Azizul, 30, berkata Velodrom Nasional berjaya memberi gambaran baik dalam kalangan negara yang terbabit dalam sukan itu.

“Sebenarnya velodrom ini mendapat maklum balas baik banyak negara sejak ia disiapkan. Pasukan Afrika Selatan melakukan pusingan kelayakan mereka di sini manakala Kanada memohon untuk mengadakan kem latihan mereka di sini menjelang Olimpik Tokyo 2020.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia