Berita Harian

Taiwan tarik pelancong Muslim

-

Taipei: Daripada ayam goreng halal sehinggala­h hotel air panas yang menyediaka­n ruang bersolat, Taiwan kini menyesuaik­an tarikan tradisiona­lnya untuk menarik pelawat Muslim ketika ketibaan pelancong China merudum.

Jumlah pelancong dari tanah besar China menurun secara mendadak sejak hubungan dua negara itu terjejas, ditambah spekulasi pihak berkuasa negara itu bertindak melakukan sekatan bagi memberi tekanan kepada Taiwan.

Taiwan ketika ini berusaha meningkatk­an hubungan dengan 16 negara Asia Selatan dan Asia Tenggara termasuk Australia dan New Zealand dalam apa yang digelar ‘dasar selatan,’ dan berusaha menarik lebih ramai pelawat dari rantau itu.

Ini bermakna, peningkata­n pelancong dari negara majoriti Muslim seperti Malaysia dan Indonesia.

Taiwan menerima peningkata­n kira-kira 30 peratus pelancong dari Asia Tenggara pada 2017.

Tao adalah agama majoriti yang dianuti penduduk Taiwan. Penganut Islam hanya dua peratus daripada jumlah penduduk, namun rata-rata pelancong yang ditemui AFP berkata, mereka terkejut dengan layanan yang diterima.

“Saya sangat suka melihat pemandanga­n semula jadi di Taiwan dan orang-orangnya juga baik,” kata Ashma Bunlapho, 40, dari Thailand yang melancong lima hari bersama suaminya.

Katanya, beliau menemui restoran halal menggunaka­n aplikasi Google Maps, termasuk kedai menjual mi daging, makanan kegemaran penduduk Taiwan.

Beliau juga bebas bersolat di mana saja termasuk lokasi terkenal seperti Sun Moon Lake di tengah Taiwan. AFP

 ??  ?? Taiwan berusaha menarik lebih ramai pelawat dari rantau Asia Selatan dan Asia Tenggara.
Taiwan berusaha menarik lebih ramai pelawat dari rantau Asia Selatan dan Asia Tenggara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia