Berita Harian

SAM iktiraf sumbangan Aaliyah

-

Kuala Lumpur: Kecemerlan­gan atlet ski air negara, Aaliyah Yoong Hanifah mengharumk­an nama negara dalam kejohanan tempatan dan antarabang­sa pada usia muda diiktiraf apabila dipilih sebagai penerima Anugerah Atlet Muda Terbaik pada Majlis Anugerah Persatuan Penulis-penulis Sukan Malaysia (SAM)-100PLUS 2017.

Baru berusia 14 tahun, kelincahan Aaliyah dalam setiap aksi dan mempamerka­n aksi konsisten dalam setiap pertanding­an disertai sepanjang 2017 hingga meletakkan dirinya di ranking dua dunia untuk acara tricks bagi kategori bawah 17 tahun.

“Pada pendapat saya dia adalah atlet yang paling layak dinobatkan Anugerah Atlet Muda Terbaik pada kali ini diatas pencapaian yang amat memberangs­angkan sepanjang tahun 2017,” kata Naib Presiden SAM, Izahar Atan dalam satu kenyataan, semalam.

Aaliyah juga memenangi tiga pingat emas Sukan SEA 2017 di Kuala Lumpur turut menduduki tangga kelima dunia untuk kedudukan keseluruha­n.

1 Mac malam kemuncak

Sepanjang tahun lalu, selain tiga pingat emas dan satu perak yang diraih Aaliyah dalam Sukan SEA, dia turut melakar pencapaian cemerlang dalam pertanding­an peringkat antarabang­sa yang lain termasukla­h mengunggul­i acara tricks dalam Kejohanan Asia Oceania IWWF di Auckland, New Zealand dan juga berada di kedudukan ketiga dalam Kejuaraan Remaja Moomba Masters.

Tahun lalu, anugerah itu diberikan kepada Nur Dhabitah Sabri daripada sukan terjun, yang mempamerka­n prestasi cemerlang khususnya ketika beraksi di temasya Sukan Olimpik Rio de Janeiro, Brazil, 2016.

Majlis Anugerah SAM100PLUS yang akan berlangsun­g pada 1 Mac ini di sebuah hotel di ibu negara.

 ?? [ FOTO MOHD KHAIRUL HELMY MOHD DIN/BH ] ?? Aksi Aaliyah ketika menyertai Sukan SEA 2017 di Kuala Lumpur.
[ FOTO MOHD KHAIRUL HELMY MOHD DIN/BH ] Aksi Aaliyah ketika menyertai Sukan SEA 2017 di Kuala Lumpur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia