Berita Harian

Kuantan FA culas bayar gaji

Pemain terpaksa pinjam wang untuk teruskan kehidupan

- Oleh Firdaus Hashim

Ketika semua perhatian terarah kepada isu denda RM1.5 juta dan RM500,000 yang ke atas 10 pasukan Liga Malaysia (Liga-m), tidak ramai yang mengetahui sengsara yang sedang ditempuhi seluruh barisan pasukan Marcerra Kuantan FA ketika ini.

Difahamkan, semua pemain dan pegawai pasukan masih belum menerima sebarang gaji sejak tiga bulan lalu sekali gus mengulangi skrip pengurusan lama yang gagal melunaskan tunggakan gaji selama 11 bulan pada musim lalu.

Lantas, demi meneruskan hidup, ada di antara pemain dan jurulatih skuad berkenaan yang terpaksa meminjam duit daripada rakan pasukan lain untuk membeli kelengkapa­n rumah dan sebagainya.

Menurut salah seorang anggota pasukan itu, dia masih berharap agar pengurusan kelab dapat menyelesai­kan gaji dengan segera biarpun mengakui sedang berkira-kira untuk mencari pekerjaan lain sementara menunggu jendela perpindaha­n pemain di buka semula nanti.

Harap dapat selesai

“Saya sendiri terpaksa menebalkan muka meminjam duit daripada kawan-kawan. Nasib baik kawan-kawan ada, kalau tidak saya pun tak tahu di mana untuk mencari duit.

“Bukan saya seorang, majoriti kami langsung tak dibayar. Saya ingat apabila ada pengurusan baharu, masalah ini tak akan berlaku lagi tetapi ia masih wujud dan akhirnya kami jadi mangsa.

“Bagaimanap­un, kami tetap berharap isu ini dapat diselesaik­an dengan cara baik. Apa yang saya dimaklumka­n, pengurusan sedang berusaha mengatasi masalah ini,” katanya yang enggan namanya didedahkan.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pemain Bolasepak Profesiona­l Malaysia (PFAM), Rezal Zambery Yahya berkata, beberapa pemain Marcerra Kuantan FA ada menghubung­inya untuk mendapatka­n nasihat berhubung isu itu.

“Menang ada pemain mereka yang mengadu mengenai isu itu dan kita memandang serius kesalahan yang dilakukan kelab berkenaan terhadap pemain.

“Kita kecewa dengan masalah yang berlaku. Sepatutnya apabila ada pengurusan baharu, suatu nafas baharu dapat diberikan tetapi lain pula yang jadi. Begitupun, kita tidak boleh bertindak tanpa laporan rasmi daripada pemain,” kata Rezal.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia