Berita Harian

Akta khas sistem sewaan rumah perlu diwujud

Sedia penyelesai­an bersepadu antara penyewa, tuan rumah tanpa babit kos khidmat guaman

- Oleh Nurhayati Abllah, Nabil Basaruddin dan Norzamira Che Noh

̌

Kerajaan disaran mewujudkan akta khas berkaitan sewa rumah bagi mewujudkan sistem sewaan rumah lebih berkesan, sekali gus menambah baik undangunda­ng dan akta sedia ada.

Buat masa ini, antara undangunda­ng yang terpakai kepada transaksi sewaan kediaman di Malaysia termasuk Akta Kontrak 1950, Akta Distress 1951 dan Akta Specific Relief 1950.

Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (Hartaguam), Datuk Nazri Mustafa, berkata seki- ranya satu akta khusus untuk sewa diperkenal­kan, ia juga dapat menyediaka­n penyelesai­an yang bersepadu berkaitan permasalah­an sewa antara penyewa dan tuan rumah.

Beliau berkata, antara lain, tribunal sewa juga dapat ditubuhkan seterusnya membantu menguruska­n sebarang isu yang timbul dalam hal perjanjian sewa rumah kediaman tanpa perlu menggunaka­n khidmat guaman yang memerlukan kos tinggi.

“Kebanyakan negara maju seperti United Kingdom (UK) mempunyai akta sewa bagi rumah kediaman yang mana ia bertindak sebagai sandaran utama untuk memuktamad­kan sebarang isu berkaitan hal ini.

Hak pemilik, penyewa

“Menerusi akta sewa ini juga ia dapat mengurangk­an tempoh masalah ini diselesaik­an memandangk­an ia hanya membabitka­n pihak tribunal sewa dan bukannya mahkamah,” katanya ketika ditemui pada Pameran Hartanah Myrumah 2018 anjuran The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd (NSTP), di SACC Mall, di sini, semalam.

Pada pameran itu, Nazri membincang­kan topik ‘Bijak Undang-undang Sewa’ yang mana mengetenga­hkan perbincang­an hak pemilik dan penyewa kediaman.

Sementara itu, Pengasas Bersama Sublet Menthod, Mohamad Amin Harith, yang juga seorang daripada penceramah jemputan Myrumah 2018 turut berkongsi pandangan mengenai ‘Sublet Hartanah”.

Beliau berkata, orang ramai perlu mendapatka­n penjelasan tepat mengenai pelaburan sublet atau ‘sewa atas sewa’ yang mana ia adalah salah satu strategi pelaburan tanpa perlu membeli hartanah.

“Berbeza dengan hartanah lelong, ‘subsale’ atau hartanah dalam pembinaan, sublet tidak memerlukan anda mendapatka­n pinjaman bank dan tidak terikat dengan bayaran bulanan kepada bank.

“Strategi sublet sesuai bagi mereka yang mahu mencantikk­an profil pelaburan melalui aliran tunai tambahan, selain mengambil kira gaji yang mereka sedia ada,” katanya.

Katanya, bidang sublet sudah lama wujud di Malaysia, cuma pendedahan dan perkongsia­nnya masih belum menyeluruh.

“Sublet hartanah sudah menjadi salah satu perniagaan menguntung­kan dan bukan hanya sekadar ‘trending’. Banyak negara maju seperti Amerika Syarikat sudah mempraktik­kan perniagaan ini.

“Berbeza dengan Malaysia, sublet masih dilihat asing dan ramai berpandang­an negatif kerana berpendapa­t sublet menjadikan sewa kediaman lebih mahal daripada sepatutnya,” katanya.

Pada pameran itu, beliau juga berkongsi pandangan mengenai pengurusan sewa yang baik akan menjadikan pelaburan hartanah lebih bernilai.

“Pemilik rumah dan penyewa seharusnya lebih jelas mengenai peranan serta hak masing-masing untuk mewujudkan hubungan dua hala lebih baik,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Orang ramai mengunjung­i gerai Pameran Hartanah Myrumah 2018 di SACC Mall.
Orang ramai mengunjung­i gerai Pameran Hartanah Myrumah 2018 di SACC Mall.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia