Berita Harian

Malaysia negara membangun paling pesat

-

diiktiraf sebuah negara membangun yang paling pesat, selain menjadi pemain ekonomi paling kompetitif dalam kalangan negara membangun di Asia berdasarka­n fakta terkandung dalam Laporan Kompetitif Global.

Ahli Parlimen Kuala Pilah, Datuk Seri Hasan Malek, berkata pengiktira­fan itu menjadikan matlamat menempatka­n Malaysia sebagai 20 negara teratas dalam pembanguna­n ekonomi, kemajuan sosial dan inovasi menjelang tahun 2050 adalah realistik untuk dicapai.

“Ia boleh dicapai jika momentum ini dikekalkan dan ditingkatk­an lagi pada masa depan.

“Sasaran kerajaan untuk meletakkan Malaysia dalam dalam negara maju menjelang 2050 sebenarnya realistik dan berada di landasan yang tepat,” katanya ketika membahas usul menjunjung kasih titah Yang dipertuan Agong, Sultan Muhammad V, semalam.

Namun, Hasan berkata, di sebalik kemajuan negara, paradigma yang perlu diberi perhatian oleh masyarakat adalah apabila urbanisasi didorong oleh komersiali­sasi ekonomi berkembang pesat.

“Pola kehidupan konvension­al akan berubah, hubungan interperso­nal yang berteraska­n nilai kesalingan kolektif akan dicabar oleh budaya baharu yang didasari semangat individual­istik yang ekstrem,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia