Berita Harian

Ghairah cantik bawa padah

-

Merkuri dalam krim pemutih muka.

Bahan pengawet di dalam maskara dan penanggal solekan.

dal gincu, pen embayan

er u

Pl bum/ lead Khro ium (C katanya pada ceramah bertajuk Bagaimana Untuk Ramping dan Cantik Tanpa Merosakkan Buah Pinggang di PPUKM, baru-baru ini.

Ceramah dianjurkan sempena Majlis Perasmian Sambutan Hari Buah Pinggang Sedunia Hospital Canselor Tuanku Muhriz, PPUKM.

Penyebab strok

Dr Lydia berkata, antara bahan lain digunakan dalam produk pelangsing­an badan adalah Ephedra atau Ma Huang, sejenis tumbuhan herba di China.

“Ia membantutk­an selera makan tetapi boleh merangsang peningkata­n tekanan darah dan dikaitkan dengan masalah jantung, strok dan kematian.

“Bahan seperti sibutramin boleh memberikan kesan sampingan buruk seperti serangan jantung, strok dan sudah diharamkan penggunaan­nya pada 2010,“katanya.

Bahan solekan dan penjagaan kulit yang mengandung­i logam berat seperti merkuri, kromium, kadmium dan nikel yang boleh merosakkan fungsi buah pinggang.

Ini kerana ia mengandung­i logam berat dimasukkan ke dalam bahan solekan seperti maskara, gincu, pembayang mata dan krim pemutih kulit.

Lebih membimbang­kan, kini ada bahan solekan dan krim yang dijual secara timbang kilo dari Indonesia dan Thailand, umpamanya secara terbuka menerusi media sosial.

Pembeli akan membungkus dan meletakkan jenama sendiri sebe-

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Ephedra atau Ma Huang antara bahan digunakan dalam produk pelangsing­an badan.
Ephedra atau Ma Huang antara bahan digunakan dalam produk pelangsing­an badan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia