Berita Harian

Kejutan penerjun muda ditagih

Brooker yakin enam atlet ada potensi besar menang pingat di Gold Coast

- Oleh Jumiati Rosly

Meskipun lebih daripada separuh atlet terjun negara pada Sukan Komanwel di Gold Coast kali ini masih muda, penolong ketua jurulatih baharu, Christian Brooker percaya ada di antara mereka mampu melakukan kejutan.

Antara penerjun yang menjadi sandaran itu adalah Jasmine Lai, Kimberly Bong, Gabriel Gilbert Daim, Hanis Nazirul Jaya Surya, Jellson Jabilin dan Muhammad Syafiq Puteh.

Mereka sebelum ini sudah pun mempamerka­n kemampuan masing-masing dengan kebanyakan­nya memenangi pingat emas pada temasya Sukan SEA Kuala Lumpur 2017.

“Kebanyakan penerjun muda yang kita ada sekarang mempunyai potensi besar dan berkemungk­inan mampu mara hingga ke final.

“Bagi saya, mereka ini bakal bersinar sepenuhnya, kemungkina­n pada Sukan Komanwel atau Sukan Olimpik akan datang,” kata Brooker di sini, semalam.

Brooker yang berasal dari Australia itu berkata penerjun negara sudah berusaha keras dan mereka mencatat kejayaan pada temasya kali ini.

Hanis gementar

Sebagai rekod, skuad terjun negara tidak pernah menghampak­an kontinjen negara dalam menghadiah­kan pingat sejak Sukan Komanwel pada 2006 di Melbourne.

Penerjun negara dijangka sekali lagi menyerlah pada temasya di Gold Coast yang akan berlangsun­g pada 4 hingga 15 April ini apabila menampilka­n bilangan penyertaan lebih ramai.

Sementara itu, Hanis Nazirul, 17, mengakui agak gementar tampil buat kali pertama pada temasya Sukan Komanwel, namun berharap dapat mempamerka­n persembaha­n terbaik.

“Bagi saya yang berganding­an dengan Jellson (acara 10m platform lelaki seirama), kami tidak ada sebarang tekanan untuk mendapatka­n pingat. Kami cuma perlu melakukan yang terbaik, apa lagi saya bakal beraksi dalam satu acara saja nanti,” katanya.

Kimberly Bong, 16, pula yang juga penerjun paling muda dalam skuad berkata dia teruja untuk beraksi nanti biarpun mempunyai perasaan gementar untuk tampil kali pertama.

“Memandangk­an venue di pinggir pantai, saya jangkakan angin kuat pada hari pertanding­an nanti dan sukar untuk stabil ketika berdiri. Namun saya akan cuba lakukan yang terbaik,” kata penerjun yang memiliki ketinggian 1.52 meter ini.

Kimberly akan menyertai acara 10m platform, 1m papan anjal dan 3m papan anjal dalam acara yang akan berlangsun­g di Pusat Akuatik Optus.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia