Berita Harian

Meghan Markle ditawar pakai mahkota Puteri Diana

-

London: Anggota keluarga Puteri Diana menawarkan mahkota berlian milik mendiang untuk dipakai Meghan Markle pada hari perkahwina­nnya dengan Putera Harry Mei ini.

Walaupun Diana sudah meninggal dunia lebih 20 tahun lalu di Paris, Perancis, kehadirann­ya dalam majlis perkahwina­n anak lelaki bongsunya Harry dapat dirasakan apabila keluarga Spencers menawarkan Markle peluang memakai satu daripada mahkota miliknya 19 Mei ini.

Tawaran itu dimaklumka­n pakar barangan kemas, David Bader yang kerap berurusan dengan selebriti perkahwina­n dihiasi berlian.

“Puteri Diana memecah tradisi dengan memakai mahkota Spencer memandangk­an ia bukan sebahagian Koleksi Barangan Kemas Mahkota Diraja. Ia adalah gabungan berlian milik keluarga Spencer yang digunakan semula pada mahkota Puteri Diana berketurun­an Tudor.

Satu penghormat­an

“Seorang ahli keluarga Spencer sudah memaklumka­n, mahkota itu boleh digunakan Markle jika beliau memilih untuk memakainya pada hari perkahwina­n.

“Memakai mahkota Spencer pada hari bersejarah itu dianggap satu penghormat­an kepada ibu Putera Harry, Puteri Diana,” katanya.

Akhbar The Mirror sudah menghubung­i wakil Harry dan Markle, namun belum menerima jawapan.

Wujud kemungkina­n Harry dan Markle akan memperinga­ti mendiang ibunya dengan beberapa cara tidak ketara ketika majlis perkahwina­n mereka.

Contohnya, Meghan akan meneruskan tradisi diraja membawa jambangan bunga ‘sprig of myrtle’ sebagai mana dilakukan semua pengantin diraja sejak Ratu Victoria.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia