Berita Harian

Pelanconga­n pilihan

Austria antara negara paling cantik di dunia dikunjungi pelawat sepanjang tahun.

-

kesihatan komprehens­if dan kos hidup yang sederhana menjadikan ia kaya dengan pelbagai aset penting.

Austria paling menarik dikunjungi

Ketua Pengamal Mobiliti Mercer, Britain dan Ireland, Kate Fitzpatric­k, berkata sungguhpun Austria adalah salah satu negara paling kecil di Eropah, iaitu dengan penduduk seramai 1.8 juta orang, ia dicatatkan sebagai destinasi pelanconga­n paling menarik kerana keindahan pemandanga­nnya.

“Keindahan pergununga­n Alps yang meliputi lebih 60 peratus kawasan negara itu juga menjadikan Austria sebagai antara negara paling cantik di dunia.

“Selain itu, seni bina bangunan dan kemudahan gaya hidup, penginapan dan pengangkut­an diketengah­kan negara ini juga menjadikan­nya negara paling menarik dikunjungi sepanjang tahun, tidak kira menjelang musim panas atau sejuk,” katanya. jatuh, satu anak tangga, iaitu daripada tangga ke-41, kepada tangga

42, pada tahun lalu.

“Keunikan seni bina dan budaya sejarah disimpan terus menjadi destinasi tumpuan, sungguhpun jumlah kunjungan menunjukka­n penyusutan,” katanya.

Baghdad bukan destinasi pilihan

Fitzpatric­k berkata, hasil kajian menunjukka­n Baghdad, Iraq, berada di tangga paling bawah dalam senarai negara kerap dikunjungi pelancong, sejak sedekad lalu.

“Disebabkan suasana di negara terbabit yang kerap bergolak menjadikan pelancong kurang berkunjung ke sana. Amerika Syarikat antara negara yang dicatatkan paling kurang menggemari mengunjung­i negara itu kerana konflik dialami Iraq, sejak 2003.

“Ketidaksta­bilan politik, penjagaan kesihatan dan rekreasi di negara itu juga antara punca ia bukan menjadi destinasi pilihan utama pelancong,” katanya.

1. Vienna, Austria,

2. Zurich, Switzerlan­d

3. Auckland New Zealand

4. Munich, Jerman.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? London masih kekal sebagai destinasi pilihan pelancong kerana keindahan seni bina dan budaya multinasio­nal negara itu .
London masih kekal sebagai destinasi pilihan pelancong kerana keindahan seni bina dan budaya multinasio­nal negara itu .
 ??  ?? Vienna, Austria dipilih sebagai destinasi pelanconga­n paling cantik selama sembilan tahun berturut-turut .
Vienna, Austria dipilih sebagai destinasi pelanconga­n paling cantik selama sembilan tahun berturut-turut .
 ??  ?? Baghdad disenaraik­an sebagai destinasi paling kurang digemari kerana pergolakan negara itu.
Baghdad disenaraik­an sebagai destinasi paling kurang digemari kerana pergolakan negara itu.
 ??  ?? Vancouver, Kanada menawarkan panorama matahari terbenam sempurna.
Vancouver, Kanada menawarkan panorama matahari terbenam sempurna.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia