Berita Harian

Komponen BN Sarawak sahkan terima jemputan

-

Miri: Barisan Nasional (BN) Sarawak mengesahka­n semua parti komponenny­a sudah menerima jemputan rasmi bagi menghadiri Majlis Pelancaran Manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), 7 April ini.

Ini disahkan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg merangkap Pengerusi BN Sarawak dan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

“Ya,” katanya ketika menjawab pertanyaan wartawan yang meminta pengesahan sudah menerima jemputan rasmi itu atau sebaliknya di sini, semalam.

Beliau sebelum itu merasmikan Jentera Pilihan Raya Parlimen Petra Jaya, di sini.

Difahamkan, Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Seri Fadillah Yusof yang juga Ahli Parlimen Petra Jaya dan Menteri Kerjaraya turut menerima jemputan sama.

Bayangan ‘tarikh keramat’

Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS), Tan Sri James Jemut Masing turut menerima jemputan itu, malah beliau menyatakan perkara itu jelas membayangk­an ‘tarikh keramat’ yang ditunggu-tunggu rakyat negara ini, semakin hampir.

Masing yang juga Timbalan Ketua Menteri Sarawak berkata, kepemimpin­an dan jentera parti mewakili masyarakat Dayak itu sudah bersiap sedia sepenuhnya bagi menghadapi pilihan raya kali ini.

“Pada peringkat akar umbi, kita sudah memperkema­skan jentera pilihan raya parti dalam membantu misi kemenangan besar BN di Sarawak, khusus dalam mengekalka­n penguasaan di semua kerusi ditandingi PRS.

“PRS dengan kerjasama semua parti komponen BN di Sarawak bertekad memastikan negeri ini kekal sebagai lubuk kemenangan dan kubu kuat BN,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kenyataan Masing sebagai mengulas spekulasi BN dijangka melancarka­n manifesto pilihan rayanya pada 7 April ini, dengan majlis itu akan disempurna­kan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selaku Pengerusi BN Pusat.

Difahamkan, surat jemputan bagi menghadiri majlis itu diedarkan ke semua parti komponen sejak awal minggu ini.

SUPP sahkan jemputan

Selain PRS, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang mewakili masyarakat Cina di Sarawak turut mengesahka­n jemputan sama.

Setiausaha Agung SUPP, Datuk Sebastian Ting Chiew ketika dihubungi mengesahka­n perkara itu.

“SUPP berharap manifesto bakal dilancarka­n itu, bakal meneruskan tradisinya sebelum ini yang bersifat inklusif, khusus dalam memenuhi aspirasi segenap lapisan rakyat, terutama di Sarawak,” katanya.

Sementara itu, Presiden Parti Demokratik Progresif (PDP), Datuk Seri Tiong King Sing tidak dapat dihubungi bagi mendapatka­n maklum balas mengenai perkara berkenaan.

Keseluruha­nnya, BN Sarawak memiliki empat parti komponen yang ditunjangi PBB di bawah kepemimpin­an Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg.

 ?? [ FOTO BERNAMA ] ?? Johari dan Fadillah pada majlis perasmian Jentera Pilihan Raya Parlimen Petra Jaya, semalam.
[ FOTO BERNAMA ] Johari dan Fadillah pada majlis perasmian Jentera Pilihan Raya Parlimen Petra Jaya, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia