Berita Harian

Batal projek terowong dasar laut

Batal projek jejaskan alam sekitar antara aku janji sejahterak­an hidup rakyat

- Oleh Siti Sofia Md Nasir

Pembatalan projek terowong dasar laut antara 60 tawaran dalam manifesto dilancar semalam, selain penyelesai­an masalah banjir dan penggondol­an bukit, isu perumahan rakyat dan kesesakan lalu lintas Manifesto mengandung­i 6 teras utama termasuk pembanguna­n ekonomi, kesejahter­aan rakyat dan pelanconga­n warisan, turut tawarkan parkir percuma dan dana RM2,000 untuk pasangan berkahwin kali pertama

Pembatalan projek terowong dasar laut, disenaraik­an antara 60 tawaran dalam enam teras utama Manifesto Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang yang diumumkan semalam, selain penyelesai­an isu banjir, bukit botak, perumahan rakyat dan kesesakan lalu lintas.

Teras lain dijanjikan BN Pulau Pinang jika kembali mendapat mandat pada PRU-14 ialah pembanguna­n ekonomi, kesejahter­aan rakyat dan pelanconga­n warisan, termasuk parkir percuma dua jam pertama di petak letak kereta tepi jalan Majlis Perbandara­n Seberang Perai (MPSP) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

Selain itu, BN Pulau Pinang juga berjanji menyalurka­n dana RM2,000 untuk pasangan berkahwin buat kali pertama.

Bertema ‘Selamatkan Pulau Pinang: Janji-janji BN Pulau Pinang’ manifesto mengandung­i 60 tawaran itu dilancarka­n Pengerusi BN negeri, Teng Chang Yeow, di hadapan lebih 3,000 penyokong BN di sebuah hotel, di sini, semalam.

Chang Yeow berkata, manifesto yang dibentang pakatan diterajui DAP, hanya semata-mata janji kosong kepada rakyat, selain ingin mengejar populariti.

“Mereka (pakatan diterajui DAP) bagi janji ibarat ‘tiada esok bagimu’. Sebanyak 51 janji yang dibuat di Pulau Pinang sejak 2008, sampai sekarang masih belum ditunaikan lagi.

Selamatkan Pulau Pinang

“Selama 10 tahun DAP mentadbir Pulau Pinang, mereka hanya lakukannya (tadbir) tanpa satu pelan induk yang kukuh. Mereka hanya teruskan dan ubah suai apa yang pernah kita (BN) rancang dahulu.

“Pentadbira­n mereka yang tidak sistematik ini membuatkan Pulau Pinang di ambang kehancuran. Pembanguna­n di kawasan berkepadat­an tinggi, bukit digondolka­n dan masalah banjir, tidak pernah berlaku ketika BN memerintah.

“Berikutan itu kita perlu selamatkan Pulau Pinang daripada terus hancur dibawah DAP,” katanya ketika berucap pada majlis itu.

Chang Yeow berkata, BN Pulau Pinang berjanji menghentik­an pembanguna­n kawasan bukit dan lereng bukit serta-merta di kawasan melebihi 250 kaki dari paras laut, serta mewartakan kawasan melebihi 250 kaki dari paras laut sebagai kawasan hijau kekal.

Sementara itu, antara tawaran kepada belia yang mendapat sorakan ramai ialah pemberian dana khas kepada pasangan yang akan melangsung­kan perkahwina­n buat pertama kali, sebanyak RM2,000.

BN Pulau Pinang juga berjanji menghapusk­an surcaj air, memberi bekalan percuma kepada kumpulan miskin tegar dan tidak akan menaikkan tarif air kepada kediaman selama lima tahun.

Dalam usaha membangunk­an ekonomi Pulau Pinang, BN negeri berjanji menurunkan sewa tapak penjaja pasar, gerai dan tapak penjaja sementara pada kadar hanya RM10 sebulan, selain menghapusk­an sistem penswastaa­n tapak penjaja asal, gerai dan tapak sementara.

Sebagai tawaran untuk wanita di Pulau Pinang, BN Pulau Pinang akan menyediaka­n kuota khas bagi wanita bujang dan ibu tunggal untuk pemilikan rumah kos rendah atau mampu milik.

 ?? [FOTO BERNAMA] ?? Chang Yeow (tiga dari kiri) bersama kepemimpin­an BN Pulau Pinang menunjukka­n Manifesto BN Pulau Pinang yang dilancarka­n di Seberang Jaya, semalam.
[FOTO BERNAMA] Chang Yeow (tiga dari kiri) bersama kepemimpin­an BN Pulau Pinang menunjukka­n Manifesto BN Pulau Pinang yang dilancarka­n di Seberang Jaya, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia