Berita Harian

SPRM tahan tiga individu jual sijil pentauliah­an palsu

Suspek guna nama IPTS jadi orang tengah urus pembelian

- Oleh Nor Azizah Mokhtar

Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan tiga individu dipercayai terbabit sindiket pengeluara­n sijil pentauliah­an palsu menggunaka­n nama beberapa institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di negara ini, kelmarin.

Sumber memberitah­u, semua suspek ditahan kira-kira jam 4 petang dalam satu operasi dijalankan di sebuah lokasi di Jalan Ipoh.

Katanya, siasatan mendapati sindiket ini mengeluark­an sijil palsu ijazah sarjana, ijazah sarjana muda dan diploma tanpa memerlukan seseorang mengikut kursus pembelajar­an itu.

Ambil masa seminggu

“Sindiket ini hanya perlu mengambil masa seminggu untuk menyediaka­n sijil palsu terbabit menggunaka­n nama IPTS tertentu,” katanya.

Difahamkan, sijil pentauliah­an palsu itu boleh diperoleh dengan bayaran antara RM2,000 hingga RM16,000 bergantung kepada jenis sijil dan IPTS.

“Semua suspek yang ditahan itu berperanan sebagai orang tengah yang menguruska­n proses pembelian sijil palsu berkenaan.

“Seorang daripada suspek yang ditahan adalah warga India berusia 30 tahun,” katanya.

Sumber berkata, pasukan penyiasat SPRM kini dalam proses mengenal pasti individu yang bertanggun­gjawab mencetak sijil pentauliah­an palsu berkenaan.

Katanya, pihak SPRM juga sedang menyiasat sama ada individu dalam IPTS turut terbabit dan bersubahat dengan kegiatan berkenaan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjay­a (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, ketika dihubungi mengesahka­n tangkapan berkenaan dan pihaknya sedang mengesan beberapa suspek lain dipercayai turut terbabit dengan kegiatan sindiket itu.

“Semua suspek ditahan semalam (kelmarin) dan dihadapkan ke Mahkamah Putrajaya hari ini (semalam) untuk direman.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(a) Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (ASPRM) 2009,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia