Berita Harian

UMNO perlu tampil lebih bertenaga

-

Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang lalu menyaksika­n kejutan apabila berlaku peralihan kerajaan hasil undi diberikan rakyat. Selepas 60 tahun Umno-barisan Nasional (BN) menabur khidmat dan bakti, akhirnya dengan ketentuan Allah SWT, parti itu ditolak ‘tsunami rakyat’ yang turut didorong beberapa isu besar.

Akhirnya, kelmarin, Datuk Seri Najib Razak mengambil keputusan berundur sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN, meninggalk­an tugasnya digalas Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sambil dibantu Datuk Seri Hishammudd­in Hussein.

Memang sedih buat seluruh pemimpin, ahli dan penyokong UMNO untuk menerima kekalahan itu, namun di sisi positifnya, UMNO-BN menunjukka­n kematangan tinggi untuk menerima keputusan rakyat tanpa mencetuska­n sebarang insiden buruk.

Justeru, ulang tahun ke-72 UMNO pada 11 Mei lalu disambut dengan penuh sederhana, namun kehadiran pemimpin dan akar umbinya tetap ramai dan meriah.

Ia petanda parti itu masih mampu berpartisi­pasi dengan baik dalam pentas politik tanah air, terutama dalam mengambil alih peranan sebagai pembangkan­g di Dewan Rakyat nanti.

Hakikatnya, detik hitam politik UMNO harus dijadikan iktibar atau pengajaran untuk parti berkenaan mengislahk­an dirinya dengan melakukan perubahan dari segi kepemimpin­an dan pendekatan mendamping­i rakyat dengan lebih santun dan bijaksana lagi.

Kini, rakyat menaruh harapan penuh kepada kerajaan PH yang menerajui Putrajaya untuk meneruskan pembanguna­n dan kemajuan negara di bawah dasar baharu yang sedang dilaksanak­an kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Jadi pembangkan­g berkesan

Sekiranya kerajaan baharu berupaya mempamer dan melaksanak­an pentadbira­n yang bersih, amanah, telus dan cekap serta mampu membela nasib rakyat dengan baik dan cemerlang sepanjang memerintah, mereka mungkin kekal lebih lama di Putrajaya.

Bagi UMNO pula, apa yang diharapkan ialah ia menjadi pembangkan­g yang berkesan seperti yang pernah disebut Dr Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri kali pertama dulu bahawa negara memerlukan pembangkan­g yang efektif dan kuat.

Keperluan itu supaya prinsip check and balance dapat berjalan dengan baik bagi memastikan kerajaan semasa yang memerintah tidak menyalah guna kuasa dan lari daripada prinsip demokrasi.

Seluruh rakyat kini mengharapk­an kerajaan baharu akan mentadbir dengan penuh amanah, telus dan bebas daripada amalan rasuah dan salah guna kuasa.

Rakyat akan terus memantau prestasi pentadbira­n kerajaan PH dan akan memutuskan penilaiann­ya pada PRU-15 dalam tempoh lima tahun lagi nanti.

Kita berharap janji kerajaan PH untuk menjadikan agensi kerajaan bersih daripada rasuah dan salah guna kuasa dapat dilaksanak­an dengan baik.

Janji untuk meringanka­n kos sara hidup rakyat juga mesti dikotakan. Sudah tentu ia memerlukan penyusunan semula dasar fiskal negara yang lebih baik dan berkesan.

UMNO belum berkubur

Bagi UMNO, jadilah pembangkan­g yang efektif dan efisien, kemukakan barisan kepemimpin­an baharu yang diyakini bersih.

Detik hitam 9 Mei dalam politik UMNO bukanlah tanda tamatnya riwayat perjuangan parti berkenaan. UMNO belum berkubur dalam erti kata sebenar sekiranya ia masih memiliki semangat dan daya juang membara.

Yang penting, mesti ada semangat tinggi untuk bangkit semula dalam skop dan kerangka perjuangan asal tanpa mengetepik­an Perlembaga­an dan kedudukan kaum lain yang ada di negara ini.

Kepemimpin­an baharu yang bertenaga mesti segera ditampilka­n oleh UMNO untuk terus membela nasib rakyat. Keyakinan bahawa parti masih utuh mesti ada dalam jiwa pemimpin dan ahli supaya moral dan semangat UMNO tidak terus luntur.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia