Berita Harian

Khairul Hafiz anggap motivasi tingkat prestasi

-

Kuala Lumpur: Raja pecut Asia Tenggara, Khairul Hafiz Jantan mengakui masih banyak yang perlu diperbaiki­nya dan tidak boleh hanya bersandar dengan gelaran yang dipegangny­a ketika ini.

Tegas pemegang rekod kebangsaan acara 100 meter itu, dia boleh menerima kekalahann­ya pada kejohanan olahraga Terbuka Malaysia apabila mencatat masa terburuk dalam acara 100m selain menamatkan saingan di kedudukan ketiga acara 200m.

“Inilah hakikat dalam karier seseorang atlet. Anda tidak semestinya akan terus berada di atas. Ada kalanya anda menang ada kalanya anda kalah. Sedangkan Usain Bolt juga pernah kalah inikan pula saya.

Terima kekalahan

“Saya terima kekalahan ini dan saya tahu banyak lagi yang perlu dilakukan dan perlu menggandak­an usaha. Kekalahan ini satu motivasi untuk memperbaik­i kelemahan kerana ramai pelari sedang mengejar saya,” katanya.

Dalam acara 100m Jumaat lalu, Khairul Hafiz yang memegang rekod kebangsaan 10.18s mencatat masa terburuk dalam kariernya, 10.66s menamatkan saingan di kedudukan kelima.

Manakala dalam acara 200m, pelari kelahiran Melaka itu meraih gangsa (21.27s) tewas kepada rakan senegara Jonathan Nyepa (21.10s).

Malah dia turut tewas kepada pelari muda negara dari Terengganu, Abdul Wafiy Roslan (21.24s).

“Saya sudah lama tak beraksi dalam acara 200m. Ini satu permulaan yang baik untuk saya. Semua ini satu pengalaman. Ia memberi pengajaran untuk saya lebih berdaya saing.

“Tiada atlet yang nak kalah tapi takdir belum memihak kepada saya. Saya kena betulkan diri dan dengar segala arahan jurulatih,” katanya.

Untuk rekod, Terbuka Malaysia adalah penyertaan ketiga pelari yang dikenali dengan gelaran ‘The Speedy Jantan’ tahun ini.

 ??  ?? Khairul Hafiz Jantan
Khairul Hafiz Jantan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia