Berita Harian

Mi Equipment guna dana IPO bina kilang

-

Pengeluar pembungkus­an skala cip tahap wafer (WLCSP), Mi Equipment Holdings Bhd (Mi Equipment) yang berpangkal­an di Pulau Pinang memperuntu­kkan RM140 juta dana tawaran awam permulaan (IPO) untuk membina dua buah kilang pengeluara­nnya di negeri itu.

Pembinaan kilang berkenaan yang terletak di Bayan Lepas dan Batu Kawan dijangka meningkatk­an kapasiti pengeluara­n mesin WLCSP kepada 45 unit sebulan berbanding 12 unit sebulan pada masa ini.

Ketua Eksekutif yang juga Pengarah Eksekutifn­ya, Oh Kuang Eng, berkata pada masa ini kilang di Bayan Lepas sedang dibina dengan harga RM65 juta dan ia dijangka siap dan boleh beroperasi menjelang suku kedua 2019.

Ia mempunyai keluasan kirakira 200,000 kaki persegi.

“Selepas kilang baharu itu beroperasi, kami akan memulakan pembinaan kilang kedua di Batu Kawan dan ia dijangka siap dalam tempoh dua tahun. Kilang berkenaan menelan kos sebanyak RM75 juta dengan keluasan 250,000 kaki persegi,” katanya pada sidang media selepas pelancaran prospektus­nya di Kuala Lumpur, semalam.

Pelanggan utama

Pada harga IPO sebanyak RM1.42 sesaham, Mi Equipment dijangka meraih dana sebanyak RM190.89 juta.

Mi Equipment adalah satu daripada peserta industri yang berjaya menguasai pasaran mesin pengasinga­n WLCSP bagi industri pemasangan semikonduk­tor dan pembungkus­an.

Mengulas lanjut, Kuang Eng berkata, pada 2017, 80 peratus daripada perolehan syarikat datangnya daripada pasaran luar negara.

“Pada masa ini, kami mempunyai pelanggan utama daripada pelbagai negara di Asia termasukla­h China, Korea Selatan, Jepun dan Taiwan.

“Kami beroperasi dalam pasaran yang amat khusus dan cadangan unik kami bersandark­an kepada fokus terhadap tawaran teknologi pembungkus­an tahap wafer serta komitmen kami untuk terus cemerlang,” katanya.

Syarikat itu dijangka disenaraik­an di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd pada 20 Jun depan.

Affin Hwang Investment Bank Bhd adalah Penasihat Utama, Penaja Jamin Tunggal dan Ejen Penempatan Tunggal bagi IPO ini.

 ?? [ FOTO ROSELA ISMAIL] ?? Kuang Eng pada pelancran prospektus Mi Equipment di Kuala Lumpur, semalam.
[ FOTO ROSELA ISMAIL] Kuang Eng pada pelancran prospektus Mi Equipment di Kuala Lumpur, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia