Berita Harian

Lif HTF rosak susahkan pelawat

Kemudahan berusia lebih 20 tahun, hanya satu beroperasi

- Oleh Dziyaul Afnan Abdul Rahman cnews@nstp.com.my

Pelawat di Blok A, Hospital Tuanku Fauziah (HTF), di sini, sering berdepan masalah lif rosak setiap kali melawat saudara-mara atau kenalan yang dirawat di hospital berkenaan.

Tinjauan NSTP mendapati dua daripada tiga lif di bangunan lima tingkat itu terpaksa ditutup bagi tujuan penyelengg­araan dan hanya satu dapat digunakan.

Pelawat, Muhammad Adnan Arshad, 27, berkata masalah itu dialami setiap kali beliau menziarahi kenalan di hospital berkenaan.

“Lif di blok ini sering rosak sejak bertahun lalu dan ada ketika langsung tidak boleh digunakan.

“Saya difahamkan dua lif berkenaan sedang diselengga­ra dan hanya satu beroperasi, tetapi kadangkala lif itu pun turut rosak,” katanya.

Pendapat sama dikongsi seorang lagi pelawat dikenali sebagai Azhar, 45, apabila terpaksa menggunaka­n tangga jika datang melawat saudara di blok berkenaan.

Tak berdaya naik tangga

“Memang kami akan guna tangga, tetapi kasihan jika ada kanak-kanak dan warga emas yang tidak berdaya menaiki tangga untuk ke tingkat lima,” katanya.

Sementara itu, Pengarah HTF, Dr Othman Warijo, meminta pelawat mengutamak­an pesakit dan pelawat yang uzur ketika menggunaka­n lif berkenaan.

“Ketiga-tiga lif berkenaan sudah berusia lebih 20 tahun dan atas faktor itu pihak pengurusan membuat penyelengg­araan.

“Walaupun hanya satu lif boleh digunakan, kita harap pelawat dapat memberi laluan kepada mereka yang memerlukan,” katanya.

Saya difahamkan dua lif berkenaan sedang diselengga­ra dan hanya satu beroperasi, tetapi kadangkala lif itu pun turut rosak” Muhammad Adnan Arshad, Pelawat

Walaupun hanya satu lif boleh digunakan, kita harap pelawat dapat memberi laluan kepada mereka yang memerlukan” Dr Othman Warijo, Pengarah HTF

 ?? [FOTO DZIYAUL AFNAN ABDUL RAHMAN/BH] ?? Lif Blok A, Hospital Tuanku Fauziah tidak dapat digunakan pelawat berikutan diselengga­ra sejak tahun lalu.
[FOTO DZIYAUL AFNAN ABDUL RAHMAN/BH] Lif Blok A, Hospital Tuanku Fauziah tidak dapat digunakan pelawat berikutan diselengga­ra sejak tahun lalu.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia