Berita Harian

Mangsa kebakaran terima bantuan segera

-

Kuching: Kesulitan dihadapi tujuh sekeluarga apabila rumah mereka di Jalan Foochow di sini, musnah dalam kebakaran pagi semalam mendapat perhatian segera Persatuan Kebajikan Harapan Kuching (Hope Place).

Persatuan terbabit menghulurk­an bantuan sebaik menerima panggilan berhubung kejadian itu yang berlaku pada jam 7.45 pagi semalam.

Pengasas Hope Place, Kelvin Wan berkata, pihaknya menyalurka­n bantuan makanan dan beberapa keperluan harian bagi meringanka­n beban keluarga terbabit.

“Selain makanan, kami menyalurka­n tilam, tuala, selimut, lampin pakai buang untuk keperluan anak mangsa yang masih kecil.

“Keluarga terbabit, Rano Saini, memaklumka­n tiada sebarang kecederaan dialami keluargany­a termasuk bapan saudaranya yang berusia 60 tahun,” katanya.

Dibantu 11 anggota BBP

Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak, Tiong Ling Hii berkata, pihaknya menerima panggilan kejadian itu pada jam 7.57 pagi.

“Seramai 12 anggota termasuk dua anggota EMRS dari Balai Bomba dan Penyelamat Tabuan Jaya dikerah ke lokasi kejadian dengan dibantu 11 anggota dari BBP Padungan.

“Kejadian itu membabitka­n sebuah rumah dua tingkat separuh kekal dan kebakaran berjaya dikawal daripada mereka ke rumah bersebelah­an yang hanya terletak pada jarak tiga meter,” katanya.

Beliau berkata, operasi pemadaman tamat sepenuhnya pada jam 9.10 pagi dan tiada sebarang kecederaan dilaporkan.

 ?? [ FOTO IHSAN HOPE ] ?? Kelvin Wan (dua dari kiri) menyampaik­an bantuan kepada mangsa kebakaran di Jalan Foochow, Kuching.
[ FOTO IHSAN HOPE ] Kelvin Wan (dua dari kiri) menyampaik­an bantuan kepada mangsa kebakaran di Jalan Foochow, Kuching.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia