Berita Harian

Minggu Malaysia bukti kejayaan DFTZ

-

Hangzhou: Kumpulan Alibaba semalam melancarka­n kempen Minggu Malaysia, suatu kejayaan e-dagang antara Malaysia dan China menerusi inisiatif Zon Perdaganga­n Bebas Digital (DFTZ).

Kempen itu yang berakhir pada 12 Julai, bertujuan menarik pengguna China untuk membeli produk Malaysia menerusi pasaran dalam talian, yang adalah sebahagian daripada komitmen berterusan Alibaba kepada Malaysia, hab elektronik pertama Platform Perdaganga­n Dunia (EWTP) di luar China.

Ketua Pegawai Operasi Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Datuk Ng Wan Peng, berkata inisiatif Minggu

Syarikat barangan dan perkhidmat­an pengguna di negara ini dijangka mendapat manfaat daripada peningkata­n kadar gaji minimum secara berperingk­at kepada RM1,500 sebulan, demikian mengikut bank pelaburan Malaysia itu menawarkan pelbagai peluang e-dagang.

Bercakap kepada pemberita di sini semalam, beliau berkata, Minggu Malaysia akan mempamerka­n lebih 100 jenama Malaysia dan lebih 800 produk yang bukan sahaja untuk pasaran China, bahkan ke pasaran global.

“Industri e-dagang Malaysia, PKS dan industri pelanconga­n dijangka meraih manfaat daripada Minggu Malaysia ini. Hari ini, kami mempunyai lebih daripada 3,000 PKS menyertai DFTZ dalam pelbagai kategori produk seperti makanan dan minuman, kecantikan dan penjagaan diri, perabot dan sektor

Namun, syarikat berintensi­fkan buruh berpotensi berdepan kerugian, bergantung sama ada pelaksanaa­n gaji minimum itu secara berperingk­at atau diberi subsidi.

Dalam nota penyelidik­an ekuiti Asia Pasifiknya, JP Morgan berkata, cadangan kenaikan gaji minimum adalah positif untuk kepengguna­an dalam jangka panjang.

Ia berkata, sebelum pelaksanaa­n upah minimum oleh kerajaan sebelum ini, Kementeria­n Sumber Manusia mendedahka­n bahawa kira-kira 48 peratus pekerja di Malaysia memperoleh kurang daripada RM1,000 sebulan pada 2010.

“Dengan pelaksanaa­n meningkat, ia positif bagi pertumbuha­n upah keseluruha­n. Positif pada pandangan kami kesihatan dan perubatan,” katanya.

Beliau berkata, kempen itu juga bertujuan menarik lebih 60,000 pelancong ke Malaysia untuk merasai pengalaman mengenai kepelbagai­an negara dari segi budaya, makanan dan tarikan pelancong.

Bantu PKS ke pentas global

Sementara itu, Pengurus Besar Alibaba.com, Kuo Zhang, berkata sebagai platform perkhidmat­an sehenti terbesar perniagaan kepada perniagaan (B2B), Alibaba.com membantu membawa syarikat kecil dan sederhana Malaysia (PKS) ke pentas global dan memacu pertumbuha­n perniagaan mereka.

“Ia juga menyediaka­n latihan bagi memastikan Malaysia mempunyai bakat e-dagang tempatan untuk membangunk­an ekonomi digital negara.

“Sebagai komponen utama inisiatif EWTP, kami akan terus berusaha untuk mengurangk­an halangan perdaganga­n kepada PKS di Malaysia dan melepasiny­a,” katanya.

Lebih 50 jenama Malaysia menyertai kempen ini dan akan dipaparkan di Tmall, yang memenuhi keperluan pengguna yang mencari produk berjenama, selain pengalaman membeli-belah premium sepanjang promosi selama seminggu.

 ?? [ FOTO HIASAN ] ??
[ FOTO HIASAN ]

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia