Berita Harian

Punca nafas berbau

- Oleh Fatin Hafizah Mohd Shahar

Pakar Naturopati­k, Michelle Irving, berkata penggunaan ubat gigi dapat mengatasi masalah kesihatan oral lain seperti gigi kekuningan, kaviti dan membantu ke arah gusi yang lebih sihat.

Katanya, penggunaan produk ubat gigi bersesuaia­n dapat membantu mengurangk­an masalah nafas berbau dan sebagainya.

Pemilihan ubat gigi

“Pemilihan ubat gigi yang tepat dan bebas daripada kandungan bahan kimia seperti perasa, pewarna tiruan dan paraben boleh meninggalk­an kesan berbahaya kepada kesihatan.

“Kandungan ubat gigi dengan 100 peratus kandungan tumbuhan dan herba sebagai asas kepada tumpuan penjagaan kesihatan oral untuk permulaan anda,” katanya pada majlis pelancaran ubat gigi semula jadi dari New Zealand, Red Seal, di ibu kota, baru-baru ini.

Irving berkata, bahan semula jadi yang bersifat penyembuha­n dan melegakan seperti jintan, cengkih, madu propolis dan pudina amat membantu memberikan kesegaran dan kesihatan oral.

“Rangkaian ubat gigi diperkaya dengan ekstrak tumbuhan semula jadi dapat memberikan perlindung­an gusi, membantu mencegah pendarahan gusi dan mengekalka­n kesihatan mulut untuk kesegaran sepanjang hari.

“Ubat gigi dihasilkan daripada bahan herba membantu kesegaran nafas dan tahan lebih lama,” katanya.

Umpamanya, ubat gigi Red Seal dilengkapi ekstrak pokok totara dari New Zealand membantu penjagaan oral lebih sihat dan menyegarka­n.

“Mengandung­i serbuk penaik yang dikenali sebagai bahan penanggal kesan kotoran degil pada gigi terutama bagi mereka gemar mengambil kopi, teh dan merokok,” katanya. Tip hilangkan nafas berbau

Membersihk­an gigi setiap hari

Bersihkan lidah

Minum air paling kurang dua liter sehari.

Elakkan guna pencuci mulut beralkohol.

Mengunyah gula getah tanpa gula.

Pemeriksaa­n doktor setiap enam bulan.

Kepentinga­n lain ubat gigi

Membantu menghilang­kan dakwat pada baju. Mengilatka­n kuku, skrin telefon bimbit dan seterika. Menghilang­kan kesan calar pada permukaan kaca pintu kabinet dapur

 ??  ??
 ??  ?? Ubat gigi segar. berasaskan herba lebih
Ubat gigi segar. berasaskan herba lebih
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia