Berita Harian

Kemampan ind ustri sawit penting untuk perluaskan pasaran

-

Minyak sawit mampan bermaksud minyak yang dihasilkan di bawah bimbingan dan peraturan Meja Bulat mengenai Minyak Sawit Mampan (RSPO). Untuk menghasilk­an minyak sawit mampan yang diperakui, pengilang harus mematuhi kriteria alam sekitar dan sosial yang ditetapkan oleh RSPO. Minyak sawit digunakan dalam penghasila­n pelbagai produk makanan dan bukan makanan. Oleh itu, permintaan minyak sawit dijangka akan terus meningkat pada masa akan dating terutama sebagai sumber makanan kepada populasi dunia.

Secara geografi, industri sawit global boleh dibahagika­n di kawasan utama termasuk Amerika Utara, Amerika Latin, Barat dan Eropah Timur, Asia Pasifik, Jepun, Timurtenga­h dan Afrika. Indonesia dan Malaysia memperoleh bahagian pasaran tertinggi dari segi pengeluara­n minyak sawit. Negaranega­ra pengeluara­n lain adalah Thailand, Columbia, Nigeria dan Ecuador. India mendah ului kedudukan pertama dari segi penggunaan minyak sawit diikuti oleh Ch ina, Kesatuan Eropah (EU) dan dan Amerika Syarikat. Malaysia adalah pengekspor­t minyak sawit kedua tertinggi selepas Indonesia.

Pasaran sawit mampan dijangka didorong oleh pelbagai produk yang digunakan dalam cara yang berbeza. Ia mempunyai ciri-ciri yang hebat, walaupun ia boleh digunakan pada suh u tinggi, tidak mempunyai bau menjadikan­nya ramuan sempurna untuk banyak resipi seperti ia digunakan di kedai roti (kh usus untuk biskut). Ia mempunyai kesan perspektif semula jadi yang membantu makanan dengan cara mengimbang­i pengoksida­an daripada merosakkan­nya. Ia juga merupakan tanaman minyak sayuran yang paling tinggi yang menjadikan­nya sangat cekap. Penggunaan tanah yang kurang berbanding oleh tanaman minyak lain untuk menghasilk­an kuantiti minyak yang sama. Ia menjadikan­nya lebih murah daripada minyak lain di pasaran.

Minyak sawit mampan juga digunakan dalam industri kosmetik. Oleh kerana minyak sawit mematuhi peraturan kemampanan seperti RSPO dan pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO), pengeluara­n minyak sawit tidak memusnah kan alam sekitar dan keh idupan liar. Ia mengekalka­n kepentinga­n sosial ke arah pengeluara­n minyak sawit mampan dan konflik tidak dapat diwujudkan di antara komuniti dan pekerja.

Pasaran minyak sawit yang mampan boleh dibahagika­n berdasarka­n penggunaan minyak sawit seperti makanan, sabun dan detergen, makanan h aiwan kesayangan dan kosmetik. Kemudian makanan juga boleh dibahagika­n seperti roti, aiskrim dan pencuci mulut beku lain, produk gula-gula dan marjerin. Pasaran minyak sawit juga boleh dibahagika­n berdasarka­n jenis kelapa sawit di pasaran seperti minyak isirong sawit, minyak sawit merah , minyak kelapa sawit, minyak sawit putih . Di sesetengah negara pengeluar, penebangan hutan tidak menyalah i undang-undang, jadi pembaharua­n pengawalse­liaan adalah penting.

Mengubah Prinsip dan kriteria pensijilan mampan menjadi undang-undang, kemudian meletakkan sumber yang mencukupi untuk memastikan penguatkua­saan undangunda­ng ini dipatuh i memerlukan usah a yang besardan tidak semua negara akan dapat melakukann­ya dalam jangka masa yang singkat. Oleh itu, sangat penting bah awa kemampan industri sawit mustahak untuk memperluas­kan pasaran. Jika tidak dipatuh i, pengguna mungkin tidak akan mengguna pakai minyak sawit dalam keh idupan seh arian mereka.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia