Berita Harian

Samsung, Mazlan bekerjasam­a sedia pendidikan berkualiti

Tingkat penggunaan teknologi wujud suasana pembelajar­an pintar

- Oleh Haryani Ngah

l na pembelajar­an interaktif dan menyeronok­kan kepada lebih 1.4 juta kanak-kanak.

Dengan memberi tumpuan kepada masyarakat berpendapa­tan rendah, Samsung komited meningkatk­an penggunaan teknologi maklumat dalam pendidikan sekali gus menyediaka­n laluan kepada suasana pembelajar­an pintar.

Dalam menyediaka­n Sekolah Pintar di Malaysia, Samsung bekerjasam­a dengan Mazlan.

Menerusi rakaman video pendek, Mazlan, 66, berkongsi pengalaman­nya sebagai pelajar dan berjaya menjadi wanita pertama Malaysia memperoleh Doktor Falsafah (PHD) dalam bidang fizik dari Universiti Otago, New Zealand.

Program berkenaan menyaksika­n pada tahun 2007, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor ke angkasa sebagai angkasawan pertama negara.

“Saya suka bertanya soalan dan melakukan pelbagai kajian. Saya percaya kanak-kanak pada hari ini mempunyai peluang lebih besar untuk melakukan penerokaan dan boleh lakukan lebih baik berbanding apa yang saya laksanakan,” katanya.

Selain pengkisaha­n kejayaan Mazlan, Samsung turut menunjukka­n komitmenny­a dengan menampilka­n video Little Pilot sebagai sokongan terhadap pendidikan Sains, Teknologi, Kejurutera­an dan Matematik (STEM). menarik agar mereka dapat memahami pengetahua­n dan mengembang­kan kemahiran penting dalam usaha mencapai cita-cita mereka.

Pelancaran kisah berkenaan juga seiring dengan kempen

Memandangk­an dunia sedang bergerak ke arah era digitalisa­si, Samsung Malaysia Electronic­s (SME) mendapati banyak sektor memerlukan pakar dan profesiona­l STEM.

Bagi Samsung, ini peluang terbaik untuknya meneroka potensi terbesar setiap kanak-kanak untuk menjadikan mereka sebagai pengubah masa depan.

Sekolah Pintar Samsung ditubuhkan untuk menyampaik­an pengalaman pembelajar­an Ahli Astrofizik yang luas dan interaktif menggunaka­n tablet pendidikan dan aplikasi Samsung bagi membantu pelajar memperbaik­i minat dan bakat mereka dalam STEM.

Sejak dari awal, matlamat Sekolah Pintar Samsung adalah untuk membantu merapatkan jurang kemahiran digital di kawasan yang kurang mendapat perhatian dan membantu pelajar dalam komuniti ini berkembang.

Untuk maklumat lanjut mengenai kempen Sekolah Pintar Samsung dan video

layari laman web

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Mazlan ketika menerangka­n kepentinga­n Sekolah Pintar Samsung yang membantu meningkatk­an pengalaman pendidikan setiap kanak-kanak dan memberi inspirasi kepada mereka.
Mazlan ketika menerangka­n kepentinga­n Sekolah Pintar Samsung yang membantu meningkatk­an pengalaman pendidikan setiap kanak-kanak dan memberi inspirasi kepada mereka.
 ??  ?? Program tanggungja­wab sosial korporat Sekolah Pintar Samsung mewujudkan suasana pembelajar­an lebih intraktif.
Program tanggungja­wab sosial korporat Sekolah Pintar Samsung mewujudkan suasana pembelajar­an lebih intraktif.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia